Sofie Gråbøl har gjort det igen!

Den 53-årige skuespiller er tilbage forrest i en dansk tv-serie – og selvom TV 2s nye dramaserie 'Dag & nat' højst sandsynligt ikke sikrer samme ikonstatus som 'Forbrydelsen' – holder Sofie Gråbøl endnu en gang skræmmende højt niveau som jordemoderen Ella.

Denne gang er det tydeligt, at holdet bag 'Dag & nat', der er skabt af Lone Scherfig, har haft en politisk agenda.

Der har de sidste mange år været debat om presset på det danske sundhedsvæsen, og med 'Dag & nat' vil de nu med dramatiske virkemidler vise, hvor slemt det står til på en fødeafdeling, der kæmper med økonomiske nedskæringer og en vagtplan, der konstant skrider.

Sofie Gråbøl i 'Dag & nat'.
Sofie Gråbøl i 'Dag & nat'. Foto: Rolf Konow / TV 2
Vis mere

»Det er vel et kald for jer? Nej, det er et arbejde,« lyder det eksempelvis i seriens første dialog mellem Sofie Gråbøls karakter og afdelingens arrogante overlæge, så vi som seer ikke er i tvivl om problematikken – og det virker!

Jeg har set de to første afsnit, og man bliver nemt stresset på vegne af jordemødrene, der nærmest aldrig får tid til at slappe af, men hele tiden må arbejde over for at håndtere en ny fødsel.

Det er liv og død skåret ind til benet, og som en barsk, nutidig udgave af TV 2s anden serie 'Sygeplejeskolen' viser 'Dag & nat' alle former for fødsler – også de knap så rosenrøde – hvor især en dødfødsel i afsnit to er utrolig respektfuldt udført.

'Dag og nat' er derudover visuelt imponerende.

Det er ærgerligt, at serien har fået trukket det lidt lette og lyse TV 2-filter ned over sig, når der nu er tale om et drama, men selve hospitalet er virkelig flot bygget op, og de mange gravide maver er så godt lavet, at jeg er i tvivl om, hvorvidt skuespillerne var ægte gravide under optagelserne.

Intromelodien er lidt ligegyldig 'skip intro'-værdig. Til gengæld er det jo nærmest historisk, at der, efter så mange danske tv-serier, hvor danskere, nordmænd og svenskere forstår hinanden uden problemer, er en karakter i 'Dag & nat', der ikke forstår, hvad afdelingens norske læge siger.

Sofie Gråbøl er seriens trækplaster, og hun har skabt en sjov, spøjs karakter, der eksempelvis midt i en fødsel fortæller et forældrepar, hvor dumt det er, at de vil kalde deres datter Ella, da hun selv blev drillet med navnet som barn.

I andet afsnit får Sofie Gråbøl tilmed fint modspil af den nye danske skuespiller Patrick A. Hansen, der træder ind i serien som en lystsindet jordemoderstuderende, og da hans karakter pludselig bryder stilheden under førnævnte dødfødsel, løfter niveauet sig til det decideret rørende.

Patrick A. Hansen i 'Dag & nat'.
Patrick A. Hansen i 'Dag & nat'. Foto: TV 2
Vis mere

Én ting trækker dog væsentligt ned.

Al handling foregår inde på fødeafdelingen, og det kan i længden blive for tungt, hvis det 'bare' er otte afsnit med den ene fødselsscene efter den anden.

Sofie Gråbøls karakter får selvfølgelig sine egne private problemer at bøvle med undervejs, men om den sidehistorie, der ligeledes foregår på fødestuen, er interessant nok til at holde seerne klinet til skærmen, kan jeg have mine tvivl om.

Men hurra for at Lone Scherfig og Sofie Gråbøl giver et sjældent, nuanceret indblik i en for mange ukendt verden.