Det er noget hun til dels kan sætte sig ind i. Men hun efterlyser en bedre tone.
- Det, at folk reagerer så kraftigt, viser, at folk har personlige aktier og følelser med, i det, vi laver. Men jeg kan dog godt undre mig over folks manérer på Facebook. For det er ikke i orden, at sige ’jeg hader dig’, siger Pernille Rosendahl til B.T.
- På Facebook kan man sige ting, som man ikke ville til folk 'face to face'. Men jeg er klar over, at man skal trække en del fra, når det drejer sig om det, folk skriver på de sociale medier, forklarer X Factor-dommeren.
Folk raser over Pernille Rosendahl
Fredag aften var det Pernille, der havde det svære valg, som den sidste dommer, at vælge hvem der skulle ud. Katrine eller Phuong og Rasmus. Noget hun bestemt ikke bryder sig om.
- Det er en frygtelig forbandelse, at det er en del af konceptet. Og når man sidder i situationen, så tænker man, 'hvorfor sagde jeg ja til det her'. Men samtidig skal man tænke på, at dem som står der, de står der pga. stemmer fra den danske befolkning, siger Pernille Rosendahl.
Efter hun havde sendt Phuong og Rasmus ud af det populære talentshow, der fast følges af små to millioner seere, så fik hun også meget hårde ord med fra Thomas Blachman. Noget som hun ikke tager hårdt på.
Blachman raser: Jeg går amok på Pernille
- Mht. Thomas (Blachman red.), så er man forberedt på, at der kan komme udbrud, og jeg kan godt forstå hans frustration. Men jeg har fået et smil og et kram af ham. Så vi har det fint, siger Pernille.
Hun afviser da også Blachmans påstande om, at det skulle være payback fra sidste sæson, hvor han i første liveshow sendte en af hendes grupper ud.
- Det har ikke noget på sig. Faktisk kan jeg ikke huske, at han stemte en af mine grupper ud som det første, forklarer Pernille Rosendahl.
Har Pernille Rosendahl ret? Mangler folk manerer på Facebook? Giv din mening til kende herunder.























Hvor blev sproget af
Af: LangGuauge, Mandag den 20. februar 2012, 16:00
Den ærede kone deltager selv i en meget overexponeret program, hvor grænsen mellem ansændig sprogbrug og det helt uaceptable er knivskarp. Den gamle skaldede mand er skam underholdende, ja absolut, og den gamle vrynkede kione gør også sit for at fremme underholdninggen. Så er det da slet ikke så mærkeligt, at der er nogle, som ikke kan skelne mellem fiktion og virkelighed, sp ej heller er i stand til at sætte grænser for, hvor anstændigheden ligger mht, sprogbrug.
Sådan Pernille!
Af: Sissel, Torsdag den 16. februar 2012, 22:54
Synes Pernille har fuldstændig ret mht. folks sprog og udbrud på internettet. Det er helt uhyggeligt, hvilke blodsudgydelser folk kan få sig selv til at skrive. Når det så er sagt, så undrer det mig, hvordan folk kan decideret "rase" over, at bestemte deltagere ryger ud. Selv var jeg da ærgelig over, at Phuong og Rasmus røg, men ikke ærgelig nok til at bitche over det efterfølgende. I sidste ende er det sku bare et TV-program, der er til for at underholde...
Dårlig opførsel på Facebook er uacceptabel
Af: Elisabeth Skou, Onsdag den 15. februar 2012, 13:50
Jeg gi'r Pernille Rosendahl ret - nogle mennesker forstår ikke at debattere i et ordentligt sprog uden at bruge skældsord.
Respekt for gamets spilleregler ...
Af: Tina I. Povlsen, Tirsdag den 14. februar 2012, 16:57
Kære Pernille.
Jeg erklærer mig fuldt ud enig i, at folk mangler manerer på facebook. Det er i den grad så intetsigende, at se og konstatere, at mennekser udtrykker sig både svinsk, truende og perverst over for andre. Der er virkelig en mangel på respekt for andre mennesker hos mange på sitet. Folk tror at de kan tillade sig at kalde folk alverdens grimme gloser, såvel en man kender ´personligt som en man ikke kender: Jeg finder det så dybt useriøst, og har ikke det mindste til overs for mennesker der ikke kan servere en konstruktiv kritik. Jeg har den dybeste respekt for såvel din faglighed som din personlighed. Der er gamerules i X-factor. Sådan er det. Og de der sidder som dommere, har pligt til at være tro i mod deres egen overbesvisning. Der skal være fair rules, og det synes jeg der er. Hvis ikke seerne er enige i den beslutning der er truffet, og de har behov for at ytre sig herom - SÅ GØR DET DOG FOR FANDEN på en ordentlig og konstruktiv måde. Skab en dialog og en debat. Alt andet fører jo kun til intet...
Skuffende
Af: Christian Frederiksen, Mandag den 13. februar 2012, 01:14
Det var et utroligt skuffende show fredag, hvor jeg først kom med efter et par minutter. Var godnatsange temaet? For efter halvdelen af showet måtte min fem-årige datter vække mig. Så så jeg Phuong og ham med pivestemmen. De var da forkasteligt dårlige. Jeg så en del af et show, der måske kunne få forældre på en sfo til at rejse sig og klappe tilsat lidt bedre lys og lyd, end man ellers ser de steder. Jeg vil langt hellere se Hvem vil være Millionær, Rytteriet, Matador, Olsen Banden, ja næsten alt andet end X-bræktor.
Argumentet faldt dig i ryggen
Af: Anders Frost, Søndag den 12. februar 2012, 21:57
Det der tænder folk af og som også tændte Blachman så meget af, er at Pernille sidder og siger hun er musiker, og at det tager tid og finde sammen som gruppe, så derfor vælger hun Kathrine. Phoung og Rasmus svingede perfekt sammen, hvorimod Kathrine sang utroligt ordinært. Havde hun sagt. Jeg bryder mig ikke om jer, og tror heller ikke DK gør, hvorimod jeg tror vi kan løfte Katrine til et højere niveau, så ville der jo ingen sure miner være.
Vær dig selv
Af: Dorthe Jensen, Søndag den 12. februar 2012, 20:02
Hej Pernille
Selv om jeg er pensionist er jeg stor fan af dig og din medfølelse for andre, det ses sjældent i vor tid og jeg kan og vil ikke forstå at folk kan være så modbydelig over for hinanden. Så Pernille vær dig selv og hold dig til der du tror på.
Vær dig selv
Af: Dorthe Jensen, Søndag den 12. februar 2012, 20:02
Hej Pernille
Selv om jeg er pensionist er jeg stor fan af dig og din medfølelse for andre, det ses sjældent i vor tid og jeg kan og vil ikke forstå at folk kan være så modbydelig over for hinanden. Så Pernille vær dig selv og hold dig til der du tror på.
Kære Pernille
Af: Claes, Søndag den 12. februar 2012, 19:43
Kære Pernille
Du skal bare være dig selv og lade være med at tage dig af alle disse følelsesladede bemærkninger.
Det er dig, der er dommer og lad det blive ved det og lad os respektere din vurdering.
mvh
Claes
X - faktor
Af: F. Holm, Søndag den 12. februar 2012, 19:42
Pernille vurderede helt korrekt ved at fravælge Phuong og Rasmus.
Oven i postyret, så synes jeg Pernille et et meget fint og skånsomt menneske.
Tak Pernille
Af: Moren, Søndag den 12. februar 2012, 18:47
og 'skam jer'! til de mennesker, der for det første klandrer dig for at have din egen mening, og som så gør det i et sprog så lave, at det siger meget om dem og ikke spor andet!
Slap af
Af: Helle Bjørkmann, Søndag den 12. februar 2012, 18:03
Jeg havde selv håbet på de 2 piger hos Blachman røg ud, men det er barnligt med alt det her frem og tilbage. Håber at Ida vinder det hele, og så bør voksne da kunne tale pænt til hinanden
gale
Af: rene, Søndag den 12. februar 2012, 17:55
vor herre bevares en masse andre ville være blevet gale vis den anden var røget ud i stedet
pernille skulle træffe en afgørelse i løbet af kort tid og det er sgu ikke
nemt
det var ikke pernille der havde afgjort at det var lige dem der var i fare zonen det var seerne
det er sgu ikke grund til at svine hendes karriere/musik til pga det og nogle var sgu lidt for grove
Moralens vogter slår til igen
Af: Jens, Søndag den 12. februar 2012, 17:45
Så er Pernille Rosenknop igen ude og fortælle alle andre hvordande skal opføre sig.....
Hvordan var det nu det var med hendes biler???
Alle andre skulle køre i små billige biler, mens hun selv kører i store stinkende benzinslugere (Ja flere stk.)
Føj for s....
Ingen erfaring...
Af: Tone, Søndag den 12. februar 2012, 16:38
Jeg er selv på Facebook, men har ingen erfaring med at folk skriver uden maner. Til gengæld synes jeg, at Pernille traf det forkerte valg, men det er formentlig af taktiske grunde.
Må stoppe!
Af: Per , Søndag den 12. februar 2012, 16:21
Forventer at Pernille trækker sig fra programmet, hun er en skandale og er langt fra dygtig nok! Hun siger mærkelige ting, og er ikke stærk i faget!
Pernille??
Af: Ole Andersen, Søndag den 12. februar 2012, 16:18
Ja, det er fint pernille! som da du i et morgen program sagde at det var godt vi havde fået finanskrisen, det kunne få folk til at stoppe lidt op! Nemt for dig at sige, tænk hvad det har gjort ved så mange mennesker og hvad de har tabt af penge og jobs! For i samme sætning at vise din nye små 1 mill kr. bil frem, den køre vel max 9 km pr liter! Nej hvor har du ingen fornemmelse for hvornår man bare skal lukke kæften! Så snakker du om at du jo går helt vild op i biler og dt er npget du bruger meget tid på! Du vidste ikke engang om din egen bil havde for, bag eller 4hjukstræk, men du mente at man da godt kunne bestille den med forhjulstræk, for alle der har lidt forstand på biler kan man da her høre at du jo er helt væk! Mht x-fac tog du den forkerte beslutning, du sendte det kedelige valg videre, endelig var der lidt spændende nyt, men nej,,, Pernille virker faktisk ikke for skarp, sorry!
Spillets regler
Af: C. Pedersen, Søndag den 12. februar 2012, 15:58
Når to deltagere, promoveret af to dommere skal konkurrere om at blive i konkurencen, er det jo det tredie dommers lod at tage stilling til, hvem der skal blive og hvem, der skal hjem. Sådan er spillets regler, og det har vi vist alle forstået.
At nogle bliver skuffede er forståeligt, men det er ikke i orden at svine den udslagsgivende dommer til, hverken i showet eller på facebook, det asociale medium.
Pernille Rosendahl er et godt menneske, og dejlig sangerinde
Af: Bjarne Christensen, Søndag den 12. februar 2012, 14:02
Pernille Rosendahl har SÆRDELES, ret i SIN, udtagelse. Det er et TV program, for dælen. Hvis man ikke kan tolerere at dem der er ansat som dommere, på nu lige X-Factor, som det drejer sig om nu, hvorfor ser i det så, det er da sindsygt at ødelægge sit humør på en udsendelse som X-Factor, det er underholdning, ikke andet. Er Pernille Rosendahl et dårligt menneske, fordi hun stemte nogen ud der IKKE, kunne synge, NEJ, Pernille Rosendahl HAR, sin HELT, egen mening, og, SKAL, IKKE, rette sig efter hvad andre nu har af mening....Jeg syntes det er fulstændigt sindsygt, at folk generalt skal regere på den her måde fordi Pernille Rosendahl har sin egen mening
Pernille har ret, skriv dog med maner og takt.
Af: Marianne, Søndag den 12. februar 2012, 13:49
Alle er i sin ret til at være uenige med Pernille R. Det er jo et frit land, men at ligefrem svine hende til, synes jeg er for lavt og for nemt. Skriv dog at du er uenig med finesse. det er da så meget mere cool, og så kunne det være at man faktisk kunne få en god diskussion i gang om hvor vidt Pernille R tog en forkert beslutning....
Forsvarer sig med tonen
Af: Kras Børsting, Søndag den 12. februar 2012, 13:39
Pernille har ingen argumenter overfor de dumheder, hun har begået, og derfor skal "tonen" drages ind, et trick som også er kendt blandt visse politikere. Pernille er et endnu større sludrechatol end Blachman, han siger trods alt noget meningsfuldt ind i mellem. Hvis alt det meningsløse vrøvl, Pernille har sagt i programmerne blev skrevet ned, ville man tro det var løgn. Men det kommer heldigvis aldrig på papir, for det ville koste en hel regnskov..
Hvad sker der?
Af: Aras, Søndag den 12. februar 2012, 13:11
min kommentar handler om noget helt andet end Phuong og Rasmus. jeg synes, hvis vi skure tiden lidt tilbage, så mener jeg, at Pernille ikke handlede professionel, da hun valgt Lene i stedet for Kristel. Pernille kom til at holde meget af Lene, at Hun blev meget personlig involveret, og det er ikke i orden og hellere ikke etisk korret. derfor mener jeg, at vi skal stille spørgsmål tegn ved det.
MVH Aras
Helt OK
Af: Jens Andersen, Søndag den 12. februar 2012, 12:02
Som musiker kan jeg kun give Pernille ret i sin beslutning da hun sendte Phuong & Rasmus hjem. Og selvfølgelig skal hun gå efter sin mavefornemmelse og ikke lade sig diktere af en opblæst intetsigende nar som Blackmann, som i bund og grund ikke kan sætte fem ord sammen og sige noget bare nogenlunde fornuftigt. Blackmann har muligvis indspillet flere CD'er, men som ingen gider købe eller sågar lytte på.
mannerer på nettet ?
Af: Bo, Søndag den 12. februar 2012, 11:56
nej du er bare blevet vant til at folk fortæller tingene på en pæn måde og pakker tingene ind i vat..
Internet er løbet tør for vat.. og du oplever virkeligheden..
ACCEPTER !
Uheldig sprogudvikling!
Af: Kc, Søndag den 12. februar 2012, 11:55
Det er nu lidt sjovt når Blachmann går over gevind og jeg tror sagtens, at Pernille klarer hans temperament.
Men du har ret Pernille. Det sprog folk bruger på diverse debatsider er
under al kritik, men det siger mere om den der skriver end om den, der skrives til. Det danske sprog har udviklet sig til at være fladt og plat og meget, meget dumt.
Pøbelvælde
Af: Christian Bach, Søndag den 12. februar 2012, 11:44
Ja - det er het klart. Pøbelens uforstandige og indskrænkede udtryksverden har taget over i en sådan grad.
Specielt i Danmark.
Sådan er det faktisk ikke gået i mange mere civiliserede samfund...
Den gode tone kommer næppe tilbage her. Den kræver jo i høj grad, at folk selv har en kultiveret indsigt at byde ind med!
Der er også mange folk der ikke raser.
Af: Kurt, Søndag den 12. februar 2012, 11:44
Pernille har da lov til at stemme efter sin overbevisning.
Se bare hvor galt det kunne gå med at stemme på den røde regering. "G"
Der er også mange folk der ikke raser.
Af: Kurt, Søndag den 12. februar 2012, 11:39
Pernille har da lov til at stemme efter sin overbevisning.
Se bare hvor galt det kunne gå med at stemme på den røde regering. "G"
Facebook !
Af: J. Petersen, Søndag den 12. februar 2012, 11:33
Boycot et medie der kun er til for at tjene penge til bagmændede.
De fleste brugere er ensomme mennesker der mangler et almindeligt socialt liv.
At nogle tror det er et sted hvor de blot kan svine andre mennesker til viser blot bør lukkes for offentligheden.
Lad Pernille gøre sit job
Af: Lone Sl. Simonsen, Søndag den 12. februar 2012, 11:30
Jeg syntes det er direkte uforskammet at komme med de udfald mod Pernille. Hvad vil i have hun skal gøre??? Forventer vi ikke at hun stemmer det hun syntes lyder rigtigt i hendes ører?? Jeg gør ihvertfald. Havde hun stemt anderledes havde det også været galt. Det er et game det her. Man kan ikke pådutte andre mennesker hvad de skal mene. Pernille får ballade fordi hun gør hvad hun mener er rigtigt. Det er vel det det går ud på.
Ja mange mangler maner
Af: LJ, Søndag den 12. februar 2012, 11:18
Ja mange mangler maner og det gælder alle vegne, både på facebook, i trafikken, i svømmehallen og alle andre steder.
Det er mig mig mig kulturen der hersker.
Det er som om MIG er den eneste der eksisterer i verden.
Men nu har vi snart været i "FLINKESKOLENS" modsatte grøft længe nok så før eller siden finder vi vel en balance.
TAK til Pernille Rosendahl fordi du tør være den du er og går foran med ordentlig opførsel.
Hr. Blackmann burde går foran med et godt eksempel - han har så fremtrædende en plads i samfundet at man simpelthen burde kunne indse hvordan man opfører sig også selvom han ind i mellem har ret ... det kan siges på en ordentlig måde.
i som klage kan ikke gøre det bedre selv
Af: j.Jensen, Søndag den 12. februar 2012, 10:50
det er dem som har forstand på mus som bestemmer hvem der skal blivog det er dem som har magten.jeg er meget glad for Xfagtai tre dommere har jeres meningog såda bliver det
Respekt
Af: Susanne , Søndag den 12. februar 2012, 10:35
Kan godt forstå Pernille snakker om folk's maner på Facebook det er ikke okay med de ord de bruger når nogen stemmer personer hjem ....tal i en ordenlig tone ...
Ja og så stop med at lave flere af de programmer
Af: Derek, Søndag den 12. februar 2012, 10:26
Der findes ingen ordentlig tone nogen steder mere efterhånden.
Synes det er en utjekket måde at høvle Pernille ned på !
Men stop nu med at lave alle de musik programmer - hvis folk vil være noget ved musikken må de arbejde for det. Det er for let at blive kendt idag. Ditto med Paradise hotel, Big Brother og hvad det ellers hedder.
Manner.
Af: Anna, Søndag den 12. februar 2012, 10:05
Ok det er et TV.game...tag det for det
som det nu er.
Kan godt lide Blacman han siger tingene lige ud,og viser følelser, og giver ham ret i det han giver udtryk for,og at danskerne er de ensommeste mennesker i verden ja det er har han så helt ret i,alt er en facade,og Pernille ret i at en ung pige synger sange der er bergenet til en moden en af slagsen er og virker forkert...synst også at det var den forkerte der røg ud.
Man skal forny sig ikke.....
Anna.
Pernilles valg
Af: M.Nielsen, Søndag den 12. februar 2012, 10:02
er et resultat af de seernes valg. Pernille skulle vælge mellem de to med færreste sms stemmer. Så kære venner - seerne var enige med Pernille!
Men Pernille har ret. Folk er uetisk og primitive på fb. Det er den største skændsel. Det er jo voksenmobning og sikken et forebillede for børnene som siden skal lære at bruge det medie på et etisk og forsvarligt måde!
Støtte til Pernille...
Af: emve, Søndag den 12. februar 2012, 09:53
Stå på dig Pernille!!!!
Du har ret til at vælge!!!
Du har også ret i at folk på Facebook kan ikke opføre sig.
I det hele taget så Facebook er noget lort og det har jeg sagt for længe siden og har meldt mig ud derfra!!!!
Det burde flere gøre!!!
Så slap dog af....
Af: Silotte, Søndag den 12. februar 2012, 09:44
Hold da op - SÅ meget ballade over SÅ lidt - gå dog ud og leg i sneen i stedet....
x-factor / FB opførsel
Af: simon jensen, Søndag den 12. februar 2012, 09:36
min familie og jeg sad og så x-factor og stor var enigheden om at tiden var spildt, oog vi kunne slukke eller skifte proogram, men så ville vi jo udelukke os selv fra at kommentere på programmet, så næste gang ved vi at vi skal finde et andet program, og så prøve på at lade være med at ærgre os over at vi skal betale licens til sådant noget bras.
Opførslen på FB er vel bare et udtryk for de sidste tåber ikke er født endnu. når man sidder og læser disse ekstremt "kloge" menneskers indlæg med forbandelser og eder, ja så fristes man j til at sige at det bare er et andet reality show sat i værk af nogle smarte personer. ligesom denne debatside, og det pudsige er jo at mange af de artikler, man gerne vil kommentere på, der har mman ikke muligheden, men disse lidt ligegyldige artikler, som man ved kan få folk til at vise de værste sider af dem selv, dem skal man kommentere på. nå nu kalder konen kaffen er færdig, hav en god søndag
i er helt på månen
Af: nielsen, Søndag den 12. februar 2012, 09:33
tag jer sammen, det er et tv show...
Sandt nok, men
Af: Niels Nielsen, Søndag den 12. februar 2012, 09:06
X-faktor dommere mangler selv manerer overfor deltagerne, sååå
manerer
Af: Kaj Meyland, Søndag den 12. februar 2012, 08:58
Manerer er efterhånden et ukendt begreb overalt. Alle mener, at det er deres ego, som er det centrale. Det gamle"hatten af i stuen" findes ikke mere.Lidt pli ville ikke skade.Vi kunne passende begynde i skolen.
X Factor og Facebook
Af: Flemming Vennekilde, Søndag den 12. februar 2012, 08:57
Nu hører jeg til en af de få der endnu ikke har set X Factor, så det skal jeg ikke udtale mig om. Derimod er jeg storforbruger af Facebook og er helt enig i betragtningerne om brugen. Det er ind imellem beskæmmende at se hvad folk kan finde på at skrive. Det man skriver skal man også kunne sige til vedkommende, og det er ofte at det ikke holder i Ribe Ret.
Jo Det
Af: Claus, Søndag den 12. februar 2012, 08:50
Facebook er noget lort, der er ikke ret mange som er velopdragne nok til at bruge sådan et medie ordentlig eller andre medier for den sags skyld. Facebook er til for at meget usikre mennesker kan ytre sig som en bøsse i dragqueen kostume
Enig!
Af: Hansen, Søndag den 12. februar 2012, 08:38
Jeg er enig med Pernille. Visse personer burde aldrig udtrykke sig offentligt - ikke før de har fået lidt dannelse.
Jeg er en stor fan af Pernille, er dog ikke enig i det valg hun træf.
Jeg mener Blachman med sin optræden ophidsede mange, der så sviner Pernille. Blachman burde ha` et kursus i hvordan man behandler og taler til andre.
Manerer på nettet
Af: Margaret, Søndag den 12. februar 2012, 07:58
Pernille har fuldstændig ret i at folk udviser dårlige manerer, når de ydtrykker sig på nettet. Desuden skulle hun jo vælge mellem de to tilbageblevne og havde hun valgt modsat, var det bare en anden gruppe mennesker der havde hidset sig op.
Pernille tager sagligt og kunstnerisk stilling
Af: John Bøndergaard, Søndag den 12. februar 2012, 07:57
Alle stjernerne er glemt 8 dage efter finalen. Lidt stjernestøv og berømmelse indtil da er dejligt for dem. Det ved deltagerne. Og de klager ikke over at blive sendt hjem.
Der vil altid være klaphatte, som ytrer sig anonymt og fremkommer med ubehageligheder, også til andres indlæg. Manglende kultur - simpelthen. Og ikke en eneste har fagligt evnet at begrunde, hvorfor en stjerne IKKE burde sendes hjem.
DF er være end døden
Af: New Weekly Board + Free Energy!, Søndag den 12. februar 2012, 07:46
Yes Yea
folk snakker IKKE pænt til hinanden
Af: jannie pedersen, Søndag den 12. februar 2012, 06:15
Hej Pernille.
Jeg synes ikke at det er i orden at folk snakker sådan til dig, samt det er heller ikke ok at svine folk til.
Jeg personligt synes at det var de rigtige der røg ud, og vi er forskellige og har forskellige meninger, og det er der ikke mange der ikke finde ud af.( måske fordi de ikke kan forstå at der er nogle der skal stemmes ud, de kan jo ikke vinde allesammen) godt arbejde Pernille.
Spild af tid.
Af: Finn Petersen, Søndag den 12. februar 2012, 05:28
Programmer som X-Factor og Voice er da spild af sendetid og ikke mindst penge, der er da ingen af deltagerne som har bare en smule sangstemme og talent.