1-årige Asher fra den amerikanske delstat Georgia elsker kameraer, og da et amerikansk modelbureau ledte efter små børn til en reklame, mente Meagan Nash, at hendes søn ville passe godt til opgaven. Den lille dreng blev hurtigt afvist, men det ville Meagan Nash ikke finde sig i.

Det skriver CNN. Det var i sommer, at et lokalt bureau skulle bruge et lille barn som model til tøjbutikken OshKosh. Derfor fik Meagan Nash taget nogle billeder af sin 15 måneder gamle søn, som hun sendte ind.

»Hver gang der er et kamera, begynder han altid at grine helt vildt, som om han ved, at nu er det tid til at smile,« fortæller Meagan Nash til CNN.

Der gik dog ikke lang tid, før lille Asher blev afvist. Dét i sig selv gjorde ikke noget for Meagan Nash, men grunden hun fik, gjorde hende gal.

Lille Asher har nemlig Downs syndrom, og det var dette, modelbureauet brugte som grund til at afvise den lille dreng. Meagan Nash fik at vide, at 'de ville ikke videresende drengens billeder, fordi de ikke passede på casting-kriterierne'.

Da hun spurgte, om der i opslaget havde stået, at de ikke ville have børn med særlige behov, var svaret som udgangspunkt nej, men agenten mente ikke, at firmaet ville have 'en som ham'.

Og det gjorde Meagan Nash rigtig vred. Derfor lagde hun i oktober nogle billeder af sin søn ud på Facebook-siden 'Changing the Face of Beauty'. En side, der netop vil gøre op med de gængse skønhedsidealer.

'Vi giver ikke op. Denne smukke dreng er klar til at vise verden hvad #changingthefaceofbeauty er. Vi ville elske at være model for OshKosh,' skrev hun i opslaget, der hurtigt blev delt af mange. Også den populære side 'Kids With Down Syndrome' delte opslaget med lille Asher. Og så gik det stærkt. Efter opslaget blev delt af siden, blev det hurtigt til mere end 124.000 delinger.

Og Meagan Nash er glad for, at hendes budskab er nået så langt ud. Hun mener nemlig, at det er vigtigt at vise mennesker med særlige behov frem i reklamer. Det er der tre grunde til.

Først og fremmest handler det ifølge Meagan Nash om inklusion. Hun mener, det er vigtigt, at også børn som Asher bliver vist frem i reklamer.

»Den anden grund, som står mit hjerte meget nært, er at blive accepteret. Hvis min søn og andre med særlige behov ikke bliver accepteret, kan de ikke blive inkluderet i fremtiden. Og den sidste grund er respekt. At bruge folk med særlige behov viser verden, at disse mennesker også er noget værd ligesom alle andre,« fortæller hun til CNN.

Og hendes opråb har i den grad givet pote. Børnetøjsfirmaet OshKosh kontaktede i slutningen af oktober familien og gav 1-årige Asher en oprigtig chance. I starten af november ville de møde ham.

Og OshKosh var så vilde med ham, at det i december blev offentliggjort, at Asher har fået jobbet, lyder det på Meagan Nashs Facebook, hvor hun understreger, hvor glad hun er for, at der nu forhåbentlig kommer mere fokus på børn som Asher.