Det er helt almindeligt, at personalet på kaffebaren Starbucks skriver kundens navn på koppen. Men da svenske Johanna Mauritzson så, hvad personalet havde tilføjet på hendes kop, blev hun først overrasket. Og derefter krænket.

Johanna Mauritzson er døv og har været det, lige siden hun blev født.

Så da hun forleden skulle bestille en latte hos Starbucks på banegården i Stockholm, før hendes tog ankom, fik hun ved at skrive ned på papir forklaret personalet, hvad det var, hun gerne ville have.

Alt gik fint. Indtil hun fik kaffekoppen.

Det skriver det svenske medie Expressen.

»Jeg blev deprimeret og ked af det, da jeg så det,« forklarer 29-årige Johanna.

For på koppen havde personalet ikke kun skrevet 'Johanna'. De havde også tilføjet ordet 'stum'.

»Jeg havde gjort, som jeg altid gør, altså at forsøge at samarbejde med hørende mennesker, som ikke kan talesprog. Men selvom bestillingen gik fint, bestemte personalet sig for at sætte en etiket på mig. De gjorde intet forsøg på at samarbejde eller kommunikere med mig,« siger Johanna Mauritzson til det svenske medie.

'Andre skal slippe for den etikette'

Fordi hun skulle nå et tog, nåede hun ikke at henvende sig til personalet for at høre, hvorfor de havde skrevet sådan på hendes kop. Men da hun kom hjem, besluttede hun sig for at skrive på Starbucks Facebookside, hvor hun blandt andet forklarede, at hun følte sig dårligt behandlet.

»Jeg er ked af, det sluttede sådan for mig, men jeg skriver dette for at andre døve kan slippe for etiketten stum på deres kopper fremover. Sidst jeg fik kontrolleret mit stemmebånd, var der intet i vejen med det,« skrev hun.

Hurtigt svarede Starbucks tilbage på hendes besked:

»Her har vi helt tydeligt begået en stor fejl. Vi skal selvfølgelig ikke sætte etiketter på folk, uanset hvem vores kunde er. Det er helt uacceptabelt,« skrev kaffebaren blandt andet.

'En del af og andre døves hverdag'

Siden har Johanna oplevet stor opbakning - men også kritik. Flere mener, hun har været for nærtagende og tyndhudet i situationen.

»De skulle have skrevet let at krænke og opmærksomhedskrævende (i stedet for stum, red.),« skriver en Facebookbruger blandt andet i tråden på Starbucks side.

Johanna forklarer dog, at hun godt ved, at fejlen kan skyldes uvidenhed eller gode intentioner - da man på kaffebaren råber folks navne op, når det er deres tur - men alligevel blev hun ked af det. Også på andres vegne.

Det skriver hun i en senere kommentar på sin egen Facebookvæg:

»Kigger nu kommentarer igennem fra folk, der håner mig og mener, jeg er nærtagende, men desværre er denne hændelse en del af min og andre døves hverdag, og det sker på alle niveauer fra politikere, som tager beslutninger som angår døve, uden at inkludere os, til hørende personer, der mener, det kræver en ekstra indsats for at vi døve kan få vores kaffe.«