Foto: BENOIT TESSIER

Coca-Colas nye kampagne er både kvindenedgørende og har for seksuelle undertoner ifølge to reklameeksperter.

'Taste The Feeling' hedder den nye Coca-Cola-kampagne, som er begyndt at pryde det danske gadebillede. Flere billeder af kvinder med Coca-Cola-flasker er den nye satsning, og det har fået to reklameeksperter til tasterne.

Flemming Møldrup, der er kreativ direktør for reklamebureauet Grizzly, skrev tirsdag på sin Facebook-profil, at han synes kampagnen »er langt ude«. Han hæfter sig ved, at plakaterne har en overvægt af kvinder, og at de ingenting laver på billederne, mens de mænd, der pryder få af plakaterne, foretager sig noget aktivt på billederne.

Læs også: Kan du tyde budskabet? Ny reklame er forbeholdt farveblinde

»For mig virker det som en forældet måde, at sælge sit produkt på. Og de billeder, jeg har set i bybilledet, med kvinder på, minder mig om tidligere tiders kvindesyn, hvor de bare skal se sexede ud, mens mændene modsat kvinderne slukker tørsten efter at have udrettet noget. Det er en gammeldags betragtning, og jeg kan ikke forstå, at der ikke har været et ramaskrig,« siger Flemming Møldrup til BT.

'Taste The Feeling' er Coca-Colas nyeste kampagne. Den blev lanceret i januar i år og er Coca Colas forsøg på at vise, at de har et produkt til alle.

12312123

På nogle af de nye kampagneplakater stilles der dog spørgsmålstegn ved flaskernes placering i forhold til kvinderne. Flaskerne bliver placeret nær munden og bliver holdt på en måde, der ifølge Mark Mikael Müller, chef for Advice Digital, 'oser af seksuelle undertoner'.

Foto: Coca-Cola.
Foto: Coca-Cola.

»Alt med en seksuel undertone tiltrækker opmærksomhed - det er reklamebranchen bevidst om. Det er det lette valg, men det forkerte valg. Den måde, de eksplicit viser produktet på, er kønsnedsættende og fordummende,« siger Mark Mikael Müller til BT.

Han mener desuden, at det er skuffende at se et af verdens største brands synke ned til et punkt, der undervurderer forbrugerne.

Foto: Coca-Cola.
Foto: Coca-Cola.

»Coca-Cola har været bannerførere for moderne kommunikation og har inspireret andre megabrands i 10-15 år . Deres nye kampagne er lidt en kopi af stilen for 20-30 år siden, når de viser kvinder, der overelsker en colaflaske. Det er deprimerende, at de vælger at gå tilbage til noget så bagudskuende,« siger Mark Mikael Müller.

Kommunikationsdirektør i Coca-Cola Danmark, Michael Bonde-Nielsen, er glad for den nye kampagne, som han ikke oplever en negativ stemning om.

»Vi er opmærksomme på, at billedsiden har et sensuelt og lidenskabeligt præg, men vi forholder os ikke til fantasirige fortolkninger, som billederne måtte give anledning til. Vi glæder os i stedet over de mange positive reaktioner, vi har fået på den nye kampagne,« siger Michael Bonde-Nielsen til BT.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook