Vejret er det eneste, vi ikke kan kontrollere. Alligevel labber vi vejr i os som aldrig før.

Meget symbolsk befandt DR Vejrets Jesper Theilgaard sig i fredags på folkemødet på Bornholm. I silende regn.

Imens holdt TV2s vejrvært Per Christiansen fri hjemme i Aalborg. I strålende sol.

Et meget sigende billede på kampenmellem dem for at levere det bedste vejr. For i en tid, hvor vi mere end nogensinde før går op i vejret, ligner det næsten en bevidst strategi, at vejret bare altid er lidt bedre hos TV 2. Hos dem er vejretlidt varmere eller lidt vildere.

Og i går blev fronterne i vejrkrigen kridtet helt op. For mens DR lægger op til en weekend med temperaturer på mellem 15 og 20 grader, lover TV2 ikke mindre end 30 grader.

»Jamen, det er der mange grunde til,« siger Jesper Theilgaard fra den konkurrerende tv-station, som arbejder ud fra DMIs data, mens TV 2 laver prognoser ud fra et amerikansk system.

»Der er altid ubekendte, så der gives ingen facitliste. Men derudover er der den personlige vurdering fra den enkelte meteorolog eller vejrvært, som kan give sig udslag i forskellige ikoner og måder at omtale tingene på. Jeg kan lægge vægt på, at nu bliver det regnvejr, for det har vi brug for, mens TV2 måske lægger mere vægt på, at det bliver solskin, for det vil de gerne have. Så vejret kan komme til at fremstå meget forskelligt, selvom det i bund og grund måske ikke er det,« lyder det fra Jesper Theilgaard.

Og – selvom han er udråbt som vinder i kampen – er TV2s Per Christiansen dybest set ikke uenig.

»Det er en sejlivet myte, at vi lover bedre vejr,« insisterer han.

»Man kan måske sige, at der er mere sol i øjnene på TV2, for vi formidler på en lettere måde, formidler i øjenhøjde, så vejrudsigten er én, som folk kan bruge til noget. Det er altså ikke, fordi, vi skruer op og ned, fordi vi skal være varmere og mere solrige end vores konkurrenter. Vi formidler bare anderledes,« siger Per Christiansen og fortsætter:

»Der er højtryk, og der er lavtryk. Men det er folk ligeglade med. De vil bare gerne vide, hvordan vejret bliver i morgen!«

Og det vil vi vide

Når DR hver fredag aften i den bedste sendetid viser ’Vores vejr’, sidder mellem en halv mio. og 800.000 mennesker klinet til deres tv-skærm. Ofte er programmet tilmed et af ugens mest sete.

Og mange af os nøjes ikke med at se vejret på tv. Enhver nyhedshjemmeside med respekt for sig selv har en bjælke med dagens vejr, og som om det ikke var nok, har de fleste af os op til flere apps installeret på vores smartphones, som vi tjekker i tide og utide.

Vi er vilde med vejr

Den besættelse af vejret mærker TV2s Per Christiansen helt håndgribeligt.

Frem til 2013 var han fast vært på tv-stationens nyheder. Så skiftede han til TV2 Vejret.

»Jeg har været nyhedsvært i 18 år, og jeg tror, at jeg kan tælle på én hånd, hvor mange der har henvendt sig til mig med en kommentar. Folk nikkede bare pænt til mig, når de mødte mig på gaden. Jeg tror aldrig, at der er én eneste, der har sagt ’det er da noget værre noget, der sker nede i Mellemøsten’. Men vejret og vejrværter? Dét tør man godt. ’Tak for vejret’, siger de på gaden. Eller ’du sagde, at det skulle blive ...’. Der er en helt anden tilgang til det, og nu bliver jeg stoppet hver eneste dag,« siger Per Christiansen, som, selvom han ikke længere kan gå i fred på gaden, kalder henvendelserne ’sjove og hyggelige’.

At vi er så vilde med vejr, tror Per Christiansen handler om vejrets omskiftelighed, men også om manglen på kontrol over det.

»Vi kan jo styre alt. Vi kan sende en raket til Mars, lande på månen, men lige meget hvor meget videnskaben forsker i det, kommer vi aldrig til at kunne styre vejret.«

Læg dertil tradition, lyder det fra Jesper Theilgaard.

»Jeg tror, at det er kulturelt betinget. Fordi Danmark har været et landbrugsland, har vejret altid haft en stor betydning. Jeg hører ofte folk fortælle om dengang, de var børn, og skulle være helt stille, mens far hørte vejrudsigten. Så vi er flasket op med det,« mener Jesper Theilgaard.

Tradition eller fascination. Vi vil bare have bedre vejr.

Gårsdagens krig blev da også vundet af netop det gode vejr. For DMI – og dermed DR – endte med også at skrue op for varmen.