Mange kan sikkert give hinanden ret i, at Harry Potters troldmandsskole, Hogwarts, er den mest ideelle skole i verden. Men det lader til, at skolens pointsystem for opførsel ikke er det store hit i virkeligheden.

På den engelske skole Oasis Academy på Isle of Sheppey har man indført et simpelt pointsystem, der bedømmer elevernes opførsel efter tre kriterier: forberedelse, opførsel og arbejdsindsats. Det skriver Kent Online.

Hvis eleverne får tre strafpoint for dårlig opførsel, er konsekvensen, at de må sidde efter, når alle andre får fri.

Skolens elever bærer rundt på en pas-agtig notesbog, hvor de dagligt får noteret point. Ifølge skolens inspektør, John Cavadino, har skolen fået overvældende positiv feedback på systemet. Elever, personale og forældre sætter, ifølge ham, pris på at kunne følge deres børns udvikling på daglig basis.

Det er en succes for nogle elever, skriver Kent Online, der har talt med en række elever. 12-årige Ryan Smart fortæller til avisen, at han mener, at pointsystemet motiverer ham til at arbejde hårdere. Jævnaldrende Kyle Whibley fortæller, at han kan fremvise resultaterne sin mor, der belønner ham for god indsats.

Men det er ikke alle forældre og elever, der er lige så begejstrede for systemet. Blandt andet har forælderen Georgina Clayton oplevet pointsystemets bagsider.

»Min datter, Summer, fik et strafpoint, fordi hun hikkede i timen. Det blev noteret som forstyrrende adfærd. Hvordan kan det ske? Jeg forstår udmærket, at der er brug for regler, men de har taget det til ekstremer, og man tillader ikke eleverne at lære noget, hvis de ender med at sidde efter i flere timer for sådan en slags “problemer”,« fortæller hun til Kent Online.

Debatten går nu højt på sociale medier, hvor flere forældre efterlyser et mere gennemskueligt regelsæt.