En superbil fra det svenske bilmærke Koenigsegg kørte mandag galt under en testkørsel på den tyske racerbane Nürburgring. Bilen var af modellen One:1, som der kun er produceret 7 af i verden. Bilen er estimeret til at koste omkring 40 millioner kroner. Det skriver engelske Metro.

Uheldet skete angiveligt under et forsøg på at slå omgangsrekorden på den tyske bane. Under forsøget mistede bilens chauffør herredømmet over bilen, da den forlod det berygtede 'Fuchsröhre' - rævehullet, som er en af banens sværeste områder, da det er en hurtig passage efterfulgt af en chikane kaldet Adenauer Forst.

Føreren nåede ikke at få bremset nok ned til at undgå at køre ind i autoværnet ved Adenauer Forst, som bilen endte på den anden side af med skader på bilens front og bagende. Der er også forlydender om brandskader på bilen som følge af det voldsomme uheld.

Der skulle angiveligt være voldsomme bremsespor på vejen, som vidner om, hvor hurtigt testkøreren kørte, inden han og bilen ramte autoværnet. Køreren blev siden kørt til hospitalet for nærmere undersøgelser. Han blev udskrevet samme eftermiddag.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det var her, lige ved udgangen af Fuchsröhre, superbilen forulykkede.
Det var her, lige ved udgangen af Fuchsröhre, superbilen forulykkede. Foto: Nürburgring
Vis mere

Ekstreme biler kræver ekstreme tests

I en pressemeddelelse bekræftede Koenigsegg, at uheldet fandt sted men tilføjede også, at testkørslen var nødvendig.

»Koenigsegg er en bil med ekstrem ydeevne og skal testes i overensstemmelse hermed,« skriver bilfabrikanten i pressemeddelelsen.

I pressemeddelelsen lægger fabrikanten især vægt på, at bilens sikkerhedsforanstaltninger virkede efter hensigten og beskyttede køreren imod skader.

Rekorden, som køreren af den forulykkede Koenigsegg forsøgte at slå, blev sat i en Porsche 918 Spyder tilbage i 2013. Omgangstiden for de 20,8 kilometer lød dengang på 6 minutter og 57 sekunder.

Om Koenigsegg kommer til at slå tiden er uvist, men det bliver formentlig ikke i den netop forulykkede One:1. Koenigsegg har dog berettet, at den forulykkede bil bliver genbygget.

Sådan ser en Koenigsegg One:1 ud, når den ikke er kørt ind i autoværnet på Nürburgring.
Sådan ser en Koenigsegg One:1 ud, når den ikke er kørt ind i autoværnet på Nürburgring. Foto: Koenigsegg Automotive AB
Vis mere