Det var en stor sorg, da Elisabeth Lydiksen fik en dødfødt søn i 1998. Men da han skulle være fyldt 18 sidste år, fik hun pludselig et brev fra Skat til sønnen Eik, som aldrig har levet.

»Jeg var helt knust over det brev. Det rippede op i min sorg,« siger Elisabeth Lydiksen til BT.

I brevet modtog Elisabth Lydiksen en årsopgørelse, hvor der stod, at sønnen hverken skulle betale skat eller have restskat tilbage.

Hun har nu valgt at fortælle sin historie til Jydske Vestkysten, for sagen har udviklet sig til et mareridt, da hun var igennem et langt bureaukratisk limbo mellem Skat og Borgerservice.

»Så ringer jeg jo til Skat og siger, at det er en fejl, for han var dødfødt. Jeg bliver så henvist til Borgerservice, som henviser mig tilbage til Skat,« fortæller hun, da BT ringer hende op.

Efter at være kastebold frem og tilbage, lover en medarbejder i Skat, at de nok skal få slettet hendes søns navn i deres system.

»De fortæller mig, at nu skal jeg ikke tænke mere over det, og at de vil slette hans navn fra systemet, og det tager jeg selvfølgelig for gode varer og tænker, at nu er der styr på det.«

Endnu et knusende brev
Men i april kommer der endnu en rudekuvert med posten fra Skat. Da der ikke er noget navn på, ved Elisabeth godt, hvad klokken er slået.

»Så modtager jeg så igen en årsopgørelse til Eik. Så var jeg jo fuldstændig ude af den igen. Jeg har lært, at min sorg altid vil være der, men det ripper op i min sorg en gang til at modtage det brev,« siger hun.

Grunden til, at fejlen er opstået, er, at hospitalet ved en fejl gav Eik et CPR-nummer. Det får man normalt ikke, når man er dødfødt.

Elisabeth har forståelse for, at Skat ved en fejl kan komme til at sende årsopgørelsen én gang, men hun forstår ikke, hvorfor det er sket igen, når de har lovet at slette Eik i systemet.

»Tilliden til Skat er jo faldet gevaldigt, ikke. Et er, at den dukker op sidste år, fordi der er sket en fejl. Men når man så henvender sig og får lovning på, at det ikke sker igen, og det så sker igen, så er tilliden på et meget lille sted. Så er det fordi de ikke udfører deres arbejde.«

Frygter april næste år
Elisabeth Lydiksen har kontaktet Skat igen for at få slettet sin søns navn i systemet, og nu håber hun på, hun ikke skal modtage endnu et knusende brev.

»Der sidder en frygt i mig, om der kommer et brev næste år til april. Men nu har jeg sagt til mig selv, at jeg ikke vil tænke mere over det med Skat, men selvfølgelig sidder der en tvivl i mig, da jeg fik samme lovning sidste år,« siger hun.

Skat beklager over for BT fejlen.

»SKAT beklager, at borgeren ved en fejl -trods forudgående kontakt til SKAT - har modtaget brev vedrørende det dødfødte barn,« skriver pressekonsulent Thor Wlkens i en mail.

Det vil man nu forsøge at komme til bunds i.

»På baggrund af henvendelsen vil SKAT se nærmere på processerne og gøre alt hvad vi kan for, at lignende situationer ikke opstår igen.«