Et rørende svar fra danske Lego til en lille britisk dreng, der havde mistet en lego-figur,  går verden rundt. Det danske firma bliver skamrost for sin kundeservice.

Historien begyndte kort efter jul, hvor den syv-årige Luka Apps fra Wiltshire i England brugte de penge, som han havde fået i julegave, på at købe et af Legos Ninjago-sæt, som han brændende havde ønsket sig. Men lykken varede kort. For under en shopping tur få dage efter gik det galt. Selv om Luka Apps far havde advaret ham ikke at tage sine lego-figurer med ud af huset, så havde den lille dreng alligevel stukket figurerne i lommen. Og resultatet blev, at han tabte en af figurerne. 

I et desperat forsøg på at afhjælpe den ulykkelige situationen, satte far og søn sig ned og skrev et brev fra Luka til Lego. I brevet forklarede Luka, hvor ked han var af, at han havde tabt sin figur og spurgte Lego, om firmaet vil sende ham en ny figur. Samtidig lovede den lille dreng aldrig mere at tage figuren med ud af huset, hvis han fik en ny.

Til sin store overraskelse fik Luka Apps nogle dage efter svar fra en Richard fra Lego. Og svaret i brevet var endnu mere overraskende. I en rørende mail svarer Lego, at firmaet normalt ikke giver gratis erstatningsfigurer væk til sine kunder, men at man ville gøre en undtagelse. Lego vil nemlig sende Luka ikke blot en ny figur, men også noget ekstra tilbehør til. Det eneste Luka skulle gøre til gengæld var at love at passe bedre på sine figurer fremover, samt at huske at høre efter, hvad hans far siger.

Her er Lukas korrespondance med Lego.
Her er Lukas korrespondance med Lego. Foto: Twitter
Vis mere

Luke Apps blev så glad for brevet fra Lego, at hans far Simon Apps beslutter at poste det på sin twitter-profil. Og derefter tog historien fart. Brevet blev delt på de sociale medier med lynets hast, og flere amerikanske, britiske og australske aviser skriver om sagen og roser Lego for den gode kunde service.

Simon Apps jubler også over Legos beslutning.

- En masse andre firmaer kunne lære af dette, skriver den glade far på Twitter. Desuden tilføjer han, at familien på ingen måde har nogle personlige forbindelser til Lego.

Hos Legos danske afdeling har man også hørt historien.

- Det er bare dejligt, og det viser, at forbrugerne derude har en connection til vores brand, og de produkter, der er lavet, siger Legos pressechef Roar Rude Trangbæk til bt.dk.

Han er glad men forundret over den store reklameværdi, som svaret til Luka Apps har givet. Roar Rude Trangvæk afviser, at Lego har haft en bagtanke med det positive til Luka Apps.