Som om det ikke var slemt nok at flyve på economy class, har et fransk selskab nu designet et sæde, der bare gør det hele endnu værre.

Flysæde-producenten Zodiac Seats France har indleveret en international patentansøgning til World Intellectual Property Organization på et nyt flysædekoncept. Deres mål har været at give mere plads til albuer og skuldre, så du ikke skal kæmpe med naboen om armlænet.

Og fair nok, det er der vel ingen flypassagerer, der kan være uenige i. Men det er nok de færreste, der vil bryde ud i jubel over Zodiac Seats Frances nye koncept. Det franske selskabs ide er nemlig at vende hvert tredje sæde om, så midtersædet på en række med tre sæder kommer til at vende mod flyveretningen.

Læs også:

'Heaxgon', som konceptet kaldes, vil betyde, at du ikke bare skal sidde ved siden af en fremmed medpassager; du skal sidde og kigge på dem hele vejen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Sådan kan flykabiner komme til at se ud, hvis 'Hexagon' bliver virkeliggjort.
Sådan kan flykabiner komme til at se ud, hvis 'Hexagon' bliver virkeliggjort. Foto: Zodiac Seats France / WIPO
Vis mere

»Ved du, hvad der er værre end at kigge ind i bagsiden af sædet foran dig? At stirre på en total fremmed, der sikkert ånder ud af munden og har en dårlig neglebider-vane,« skriver teknologiwebsitet Gizmodo, der i øvrigt kalder konceptet »den mest rædselsfulde ide til flysæder«.

Læs også:

Heller ikke teknologimagasinet Wired er begejstrede for at skulle sidde over for medpassagerer og kalder det »en marreridtsagtig idé«.

Magasinet glæder sig dog over, at man ikke kan støde på sæderne endnu.

»Den gode nyhed er, at 'Hexagon' kun er et patent, og at Zodiac (Seats France, red.) ikke har nogen offentlige planer om at virkeliggøre ideen. Hvis de gør det, ville den skulle gennemgå en række tests, inklusiv passagerernes mulighed for at evakuere hurtigt og sædernes evne til at modstå 16G i tilfælde af styrt,« skriver de.

Et af de største problemer med det nye design vil blive, når en af passagererne på de inderste sæder skal ud. Der er nemlig ikke nogen plads foran sæderne til at bevæge sig på. Derfor kan sæderne klappes op og derved skabe plads til at komme ud.