En særlig etiket på en øl fra Amager Bryghus er lige lidt for meget af det gode for broderfolket på den anden side af Øresund. I hvert fald har Systembolaget tvunget det danske bryggeri til at fjerne et billede fra en af bryggeriets flasker.

Det er etiketten på øllen 'Lust' - begær - fra Amager Bryghus, der nu har fået svenskerne til at løfte pegefingeren. Etiketten illustrerer nemlig begær ved at afbillede en nøgen kvinde, der ligger halvt dækket af vand i et badekar. Men ikke længere. Ikke i Sverige i hvert fald.

- Jeg synes, at det er nogle gammeldags regler i Sverige. Der skal ikke være pornografiske billeder på en øl, men det synes jeg heller ikke, det her er. Jeg synes loven er lidt streng, siger Morten Lundsbak, som er medejer af Amager Bryghus.

Øl udsat for censur

'Lust', som er en stærk belgisk øl, må Amager Bryghus nu levere til svenskerne med en sort etiket. Billedet af den badende kvinde er simpelthen censureret væk af hensyn til svenskernes sarte øjne.

Lennart Agén, som er pressechef i Systembolaget, forklarer i en mail i avisen Sydsvenskan:

- I det aktuelle tilfælde er vores vurdering, at etiketten og navnet på varen 'Lust', tydeligt er relateret til sex både i billede og tekst, siger han. Og den går åbenbart ikke ifølge den svenske lovgivning.

Øllen 'Lust' er en del af en serie fra Amager Bryghus, som kaldes 'Syv syndige øl'. Hver af seriens øl repræsenterer én af de syv dødssynder. Indtil videre er udkommet begær, vrede, fråseri, og dovenskab.