Enhver eftermiddag bliver bare dårligere, når man skal bruge ekstra lang tid i supermarkedet. Men med få lette tricks kan du hurtigere komme hjem og smide fødderne op.

Hvis du er en af de utålmodige kunder i supermarkedet, der ikke går ned og handler for at få en god lang sludder med kasseekspedienten, så hav disse simple tricks i ærmet, når du skal hurtigt ud af butikken igen.

Hvis du for eksempel vælger en kvindelig kasseassistent, tager køen til venstre og vælger at stå bag ved folk med store indkøbsvogne, kan du med stor sandsynlighed komme hurtigere hjem.

Det skriver The New York Times, der har bedt eksperter om at komme med deres bedste tips til at vælge den rigtige kø.

Og det kan være rart at spare nogle minutter på køkulturen, for professor ved Massachusetts Institutue of Technology Richard Larson har erfaret, at amerikanerne bruger 37 milliarder timer i kø om året. Det er næsten fem døgn per amerikaner om året.

Vælg en kø, hvor kunderne har en fuld vogn
Det kan virke som den nemmeste løsning at vælge en kø, hvor folk har få varer i kurven. Men det tager gennemsnitligt 41 sekunder at komme igennem, når det endelig er blevet ens tur.

Dertil skal man tillægge tre sekunder for hvert produkt, man lægger op på båndet. Det har Dan Meyer regnet ud. Han er matematikgeni og leder i virksomheden Desmos og regner på fremtiden for matematik, teknologi og læring.

Den faste tid på 41 sekunder bruges på at sige hej, betale, sige farvel og komme væk fra køen igen, så en ny kan komme til. Han har regnet sig frem til følgende: Én person med 100 varer vil komme igennem køen på omkring seks minutter. Mens fire personer med tyve varer vil komme igennem køen på omkring syv minutter.

Det er også derfor, det er en god idé at vælge en række, hvor folk har indkøbsvogne med flere varer, i stedet for at vælge køen med flere mennesker og få varer i kurven. Så er tiden brugt på interaktion mellem ekspedienten og kunden kortere. Vælg derfor køen med få personer i stedet for køen med få varer.

Vælg en kvindelig kasseekspedient
Stifteren af firmaet 'Same Ole Line Dudes', en virksomhed, der tilbyder at stå i kø i supermarkedet for kunderne, så kunden selv slipper for det, har erfaret, at kvindlige ekspedienter er bedst.

»Det kan virke sexistisk, men jeg foretrækker kvindelige kasseassistenter. Min erfaring siger, at de virker hurtigst til at registrere varerne og få folk igennem,« skriver stifteren Robert Samuel.

Varerne på båndet
Robert Samuel påpeger også et andet simpelt trick, der kan gøre ventetiden hurtigere for både dig selv og andre i køen, er, at lægge varerne med stregkoden opad, så ekspedienten ikke skal bruge tid på at lede efter den. I samme afdeling er det en god idé at fjerne bøjler fra tøjet, eller dele varerne mellem dig og en ven, så man kommer hurtigere igennem.

Gør det selv
Det kan være en belastning at bruge de kasser, hvor man selv skal scanne varerne. Der kan være så mange advarsler på skærmene, der tager tid at få klaret. Hvis du har prøvet det før, kender du måske stemmen, der siger: »Der er en uventet vare på pakkehylden«. Men det går hurtigere, fordi det er én kø, der leder til flere kasser. Når man først er blevet trænet i at bruge kasseautomaterne, går det endda endnu hurtigere. Man mister den menneskelige kontakt til en kasseekspedient, men du sparer tid, siger Dan Meyer fra Desmos.

Se på kunderne foran dig
Du skal ikke kun se på antallet af personer foran dig i køen, og hvor meget de har i vognen. Det er også en god idé at se på, hvem de er, og hvad de har i vognen. Det understreger professor A.J. Marsden, der studerer psykologi på Beacon College i Florida.

Ældre mennesker er nemlig langsommere, fordi det kan tage tid for dem at finde penge frem, eller fordi de kan blive forvirrede over kreditkortautomaten. Og så skal man se på varerne i kurve og vogne foran. For seks af den samme flaske sodavand går hurtigere end seks helt forskellige varer.

Gå til venstre
Vælg kassen på venstre hånd, fordi de fleste mennesker er højrehåndede. Ifølge Robert Samuel vælger de fleste dermed automatisk at tage køen til højre.

De fleste kunder synes faktisk også, at når man står i én lang kø, der leder hen til flere kasser, føles det som om det går hurtigere, og det føles mere fair. Nogle foretrækker dog stadig at tage chancen med parallelle køer.

En undersøgelse med 1.239 personer fra det engelske konsulentbureau 'Which?' viser, at kundernes største frustration er ventetiden i kø, og omkring tre fjerdedele har sagt, at deres største frustration er, når ansatte ikke ekspederer kunder, selvom der er lang kø.

DAGENS AFSTEMNING: