Succes i X Factor og succes i musikbranchen er to vidt forskellige ting, og det bør deltagerne være klar over, mener sidste års andenplads Annelouise Sørensen.

Omkring to millioner danskere vil fredag aften - traditionen tro - tænde for X Factor, især denne fredag, når der er finale.

Men fordi man har succes som deltager i programmet, bliver man ikke nødvendigvis en succes i musikbranchen, og det bør DR skilte tydeligere med, mener Annelouise Sørensen. Hun nåede selv en andenplads i konkurrencen sidste år, hvor hun var under Thomas Blachmanns vinger.

- Det skal være mere tydeligt fra starten, at man ikke får den store, guldomspundne musikkarriere ud af at være med i X Factor. Så er der ikke nogen, der bliver skuffede, og så ved vi alle sammen, hvad det er, siger Annelouise Sørensen.

Det var heller ikke drømmen om en stor musikkarriere, der fik Annelouise Sørensen til at melde sig til programmet.

- Jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne bære mig videre til alt muligt, og jeg var bevidst om, at jeg selv skulle skabe initiativerne. Jeg meldte mig, fordi jeg følte, at jeg var nået et sted med min sangstemme, hvor jeg gerne ville have råd og vejledning fra professionelle. Jeg har selv fået meget ud af at være med, men det er min egen skyld, fordi jeg fandt en god måde at se det på - det er som at gå i en 12 ugers intensiv musikskole, hvor man både får noget musikalsk og personligt ud af det, siger hun.

DR’s underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, er ansvarlig for X Factor og lytter til Annelouises pointer.

- Hun ved jo, hvad hun taler om, så jeg lytter selvfølgelig til kritikken. Det, som vi formidler i programmet, er, at man i live-showene bliver meget kendt, men ikke, at man bliver en kæmpe mega-stjerne. Men hele præmissen med X Factor er, at det er et eventyr at blive kendt og komme ud med sin musik. Men det allervigtigste er, at vi fortæller deltagerne, hvordan det hænger sammen, og der lytter jeg virkelig til Annelouise, for det kan være, at vi ikke har gjort det godt nok, siger han.

Sony Music er det pladeselskab, der arbejder med X Factor-vinderen, når TV-programmet er slut. Her gør de ifølge marketing manager, Kirstine Korsgaard, meget ud af at forberede vinderen på virkeligheden i musikbranchen.

- Når man møder os, siger man farvel til TV-verdenen og hej til musikbranchen. Derfor bruger vi lang tid på at hive folk ned på et realistisk plan og fortælle dem, at nu bliver det hårdt arbejde. For det er hårdt arbejde at få en pladekarriere. TV-showet har ikke noget med musikbranchen at gøre, og fordi det er en amatør, der skal blive professionel meget hurtigt, bruger vi meget tid på at forklare, hvordan tingene fungerer, siger hun.

Ifølge DRs underholdningschef gør de også deltagerne opmærksomme på det hårde arbejde, der kommer, når TV-programmet er slut.

- Vi gør så meget, vi kan, for at fortælle deltagerne, at de vinder en pladekontrakt på én plade, og ikke en musikalsk karriere, der varer resten af deres liv. X Factor er en genvej for vinderen til at udgive en plade, men det er benhårdt arbejde, siger Jan Lagermand Lundme.

Selvom Annelouise Sørensen »kun« fik en andenplads ved sidste års finale, regner hun alligevel med at sende et album på gaden i fremtiden.

- Da X Factor var færdigt, satte jeg mig ned og skrev sange, så der kommer helt sikkert en cd i fremtiden, siger hun.

Vinderen af X Factors femte sæson bliver fundet fredag aften ved et stort show i Jyske Bank Boxen.