Når Trykkefrihedsselskabet torsdag slår dørene op til den omdiskuterede udstilling af den racismedømte kunstner Dan Park, vil der kun være et udpluk af billederne.
Efter et intenst og månedlangt forløb kan Trykkefrihedsselskabet torsdag endelig slå dørene op til en af de mest omdiskuterede kunstudstillinger i nyere tid. Her udstiller selskabet nemlig de ni billeder af den svenske kunstner Dan Park, der er blevet forbudt i Sverige, og som endte med at sende i Dan Park i fængsel - dømt for at have forbrudt sig mod den svenske lov om hetz imod en folkegruppe, der i grove træk svarer den til racismeparagraf, vi har i Danmark.
Men besøgende i galleriet Hornsleth & Friends i Bredgade, hvor billederne bliver udstillet, kommer ikke til at se hele udstillingen, der bærer navnet »Entartete Kunst«. Ud af de i alt 31 billeder har Trykkefrihedsselskabet valgt at nøjes med at udstille de ni billeder, der blev forbudt i Sverige.
»Det er vigtigt at huske, at det er en ytringsfrihedsmanifestation for os. Det er ikke en kunstudstilling, vi har ingen interesse i at vise de billeder, han ikke er blevet dømt for,« siger Aia Fog, næstformand i Trykkefrihedsselskabet.
Men den sondring vækker undren blandt flere af de danske røster, der indledningsvist kæmpede for at få Dan Parks billeder udstillet på dansk jord. En af dem er programchef hos Radio24syv, Mads Brügger. Inden Trykkefrihedsselskabet overtog faklen, forsøgte radiostationen at finde en gallerist, der vil udstille alle billederne.
»Hvis man tager ytringsfriheden alvorligt, skal man også respektere den oprindelige ytring. Det er vigtigt, at konteksten er med, men den forsvinder fuldstændigt nu,« siger Mads Brügger til Jyllands-Posten.
Aia Fog fastholder dog, at ærindet ikke er at udstille kunst som sådan, men at udstille de billeder, der er blevet forbudt.
»Vi diskuterede, om vi skulle udstille dem alle sammen, men vi vurderede, at det ville blive noget andet. Det her handler om ytringsfrihed og om de billeder, der er blevet forbudt.