»Temptation Island« blev set af sølle 130.000 seere sidste år. Alligevel sendes det igen i år. Realitygenren fylder godt i den danske og udenlandske TV-sendetid. Men det er langt fra alle programmer, der er lige populære at se eller deltage i.
Hverken palmesus, tropiske coctails eller fjorten gratis dage på paradisøen Koh Samui i Thailand er nok til at lokke danskerne med i realityshowet »Temptation Island.«Også sidste år havde TvDanmark overordentligt svært ved at få fat på deltagere til det højspændte drama, der går ud på at få par til at være hinanden utro under palmernes sus.
I år meldte kun 240 danske singler af begge køn sig til programmet. Af dem blev kun otte valgt.
»Vi har valgt dem ud fra deres intelligens, charme og blikfang,« siger caster på »Fristelsernes Ø«, Stig Blyme.
Danske Camilla Jensen, singlepige, skrev sin ansøgning i en ordentlig brandert, men kom med alligevel.
»De tog mig, fordi de vidste, at jeg kunne sætte gang i den,« siger Camilla Jensen, der er nøgenmodel og arbejder som telefonpasser på en massageklinik.
Til sammenligning søgte hele 8.000 danskere om at komme med i forårets »Robinson Ekspeditionen«, som er TV3's flagskib. Forrige år har ansøgertallet til dette realityshow været helt oppe på 11.000.
Men så let er det ikke for TvDanmark. De kæmper især med at finde par, der ønsker at medvirke. Stort set ingen meldte sig, og TvDanmark måtte ligesom sidste år på gaden for at opstøve deltagere. Heller ikke de spots, som TvDanmark viste for at få folk til at melde sig, hjalp.
Heldigvis dumpede ansøgningen fra det danske kærestepar Hélène Fleur, 21, og Allando Lindstrøm, 40, ind hos TvDanmark. De havde set spottet i TV, og de fik pladsen. Resten af deltagerne er hentet i Norge og Sverige.
På skandinavisk plan følger en god million med i »Temptation Island« og for danskernes vedkommende drejer det sig 130.000. Et tal, der står i skærende kontrast til TV3's flagskib »Robinson Ekspetitionen«, der blev set af næsten en million danskere.
Trods den manglende seersucces sidste år, sendes »Temptation Island« altså igen i år.
»Vi gør det, fordi det er en rasende god forretning,« sagde programdirektør Bjarne Bo Bertelsen i foråret til B.T. Mere set er TvDanmarks andet realityshow, »Big Brother«, som sidste år havde seertal på 300.000.
Også i år vil stationen sende en ny udgave af Big Brother, så der bliver nok af reality på flimmeren dette forår.
Det var ved redaktionens afslutning ikke muligt at få fat på TvDanmarks programdirektør, Bjarne Bo Berthelsen. Han var på ferie.