Gru og grin – mord og morskab. Det er der alt sammen i Odense Teaters opsætning af 'Sweeney Todd', der lader Preben Kristensen folde sit store talent ud – i en præstation, der er så knivskarp som den ragekniv, han dræber med.

Han er den dæmoniske barber fra Fleet Street og viser os både det rasende og det rørende i denne martrede mand på privat hævntogt. Flot syngende og med enorm sceneudstråling står Preben Kristensen i centrum i en forestilling, der er ren fryd.

Sangen 'Smukke kvinder' er en duet med Stig Rossen (skurken) – og går rent ind. Og med Betty Glosted boltrer Preben Kristensen sig i morbid morskab i nummeret om, hvad der smager bedst i en pie – præst eller post.

I kødhakkeren


For sagen er jo den, alle dem, som Sweeney gi’r en så glat barbering, at de dør af det, bliver til take-away: fra barberstolen direkte ned i kødhakkeren hos den pie-bagende underbo, Mrs. Lovett.

Betty Glosted spiller og synger med makaber ynde – der er slaw i pie-dejen!

Stephen Sondheims musik til 'Sweeney Todd' ligger milevidt over de fleste musical. Denne raffinerede, svære musik sidder lige i skabet her, hvor Stig Fogh Andersen er iscenesætter. Hans opera-baggrund lyser ud af denne gennemmusikalske og præcise musicalgyser, hvor både solister og ensemble agerer, synger og spiller flot, flot, flot.