Efteråret står i Stephen Kings tegn. Hele syv hårrejsende historier fra gyserforfatteren rammer biograferne og tv-skærmene. Nostalgi, Netflix og ‘Game of Thrones’ er forklaringer på hans comeback

At påstå, at Stephen King får comeback i 2017, kan lyde en smule absurd. For den 69-årige amerikanske forfatter har aldrig rigtig været væk. Siden 2010 har han udgivet ni romaner og et utal af noveller og essays. Han har skrevet en musical med rockmusikeren John Mellemcamp, optrådt i mindre roller på tv og film og er gået i verbal krig mod flere af USA’s politikere – senest præsident Donald Trump, som King for nylig på Twitter kaldte for en ’tyndhudet racist med et temperament som en tre-årig’.

Men på film- og tv-fronten har Stephen King ikke gjort det store væsen af sig siden 2007, hvor gyserfilmene ‘1408’ og ‘The Mist’ begge blev moderate hit. Tv-udgaven af hans roman ‘Under the Dome’ blev pillet af sendefladen i 2015 efter blot tre sæsoner, og sidste års filmatisering af ‘Cell’ samt ’remaket’ af debuten ‘Carrie’ fra 2013 blev begge sablet ned af kritikerne og ignoreret af publikum.

Masser af King

I 2017 bliver det dog mere end almindelig svært at vende det blinde øje til Stephen King. Hele syv hårrejsende historier fra gysermesteren, der har skrevet 54 romaner siden debuten ‘Carrie’ for 44 år siden, rammer i år skærmene hjemme og i biograferne.

Vores egen Nikolaj Arcel står bag filmatiseringen af den første del af fantasy-romanserien ‘The Dark Tower’ fra 1982, der fik danmarkspremiere i denne uge. Til september skal den dæmoniske klovn Pennywise sprede skræk og rædsel hos en helt ny generation, når genindspilningen af tv-filmen ‘IT’ fra 1990 får verdenspremiere. En tv-udgave af novellen ‘The Mist’, der også har en dansker på holdet i form af ‘Rita’-instruktøren Christian Torpe, er netop udkommet i USA, og senere på året får ‘1922’, ‘Children of the Corn’, ‘Mr. Mercedes’ og ‘Castle Rock’ nyt liv på både tv og det store lærred. Derudover er der også filmatiseringer på vej af fortsættelsen til ‘Ondskabens hotel’, ‘Doctor Sleep’, samt en tv-serie baseret på den anden bog i serien om ‘The Dark Tower’.

Netflix booster popularitet

Men hvorfor pokker dukker den gamle gysermester op her, der og allevegne? Elias Eliot, den ene halvdel af film-, serie- og spil-podcasten ‘Han Duo’ og medarrangør på horrorfilmfestivalen Blodig Weekend, er ikke i tvivl:

»En af grundene er Netflix-serien ‘Stranger Things’. Serien var en kæmpe hyldest til Stephen King og hans overnaturlige fortællinger. Den succes har været med til at skabe endnu større fokus på hans forfatterskab. Også i Hollywood,« siger han.

Da ‘Stranger Things’ ramte Netflix forrige sommer, blev tv-serien et kulturelt fænomen og et af streamingtjenestens største hit til dato.

Historien om de tre nørdede drenge, der tager kampen op mod et monster, der har bortført deres ven til en uhyggelig parallelverden, kunne lige så godt være skrevet af Stephen King. Onde tunger vil sige, at han faktisk allerede har skrevet den – ‘Stranger Things’ låner nemlig gevaldigt fra romanen ‘IT’ fra 1986, der også har en gruppe nørdede venner i hovedrollen, som bekæmper et dæmonisk monster – denne gang i skikkelse af cirkusklovnen Pennywise.

Som Stephen King selv skrev det på Twitter efter at have streamet ‘Stranger Things’: ’At se ‘Stranger Things’ er lidt ligesom at se Stephen Kings Greatest Hits. Og det mener jeg positivt’.

Når ‘IT’ genopstår den 7. september med den dæmoniske klovn i nye klæder, er det altså ikke tilfældigt. Efter succesen med ‘Stranger Things’ har Hollywood set et nyt potentiale i gys og har taget forfatterens gamle, gruopvækkende romaner op igen. Skal man dømme ud fra forhåndsinteressen, får Stephen King igen kasseapparaterne til at klinge i 2017.

Rekordinteresse

Da traileren til ‘IT’ ramte YouTube i slutningen af marts, så 200 millioner den i løbet af blot 24 timer, hvilket var ny rekord for antal afspilninger på et døgn. På trods af lunkne anmeldelser i USA er forventningerne til Nikolaj Arcels ‘The Dark Tower’ næsten lige så store.

Første kapitel i Kings dystopiske fantasy-saga har været undervejs i mere end et årti, og store navne som J. J. Abrams (‘Star Wars: The Force Awakens’) og Ron Howard (‘Apollo 13’, ‘Rush’) har været inde over, inden Nikolaj Arcel satte sig i instruktørstolen i 2015. Med megastjerner som Matthew McConaughey og Idris Elba på rollelisten har filmen potentiale til at blive en af de helt store blockbusters. Det er ikke underligt, at Hollywood endelig beslutter sig for at satse på filmen nu.

»Alle filmselskaber vil rigtig gerne genskabe den succes, som Marvel har fået med sit såkaldte shared cinematic universe, hvor superhelte som Iron Man, The Hulk og Thor optræder i hinandens film. ‘The Dark Tower’ gemmer på et enormt univers, som har potentiale til at strække sig over et utal af film og tv-serier,« siger Elias Eliot og peger bl.a. på tv-serien ‘Castle Rock’, der blander flere af Kings uhyggelige kreationer i ét, samlet univers, som et eksempel på dette.

Vold er blevet mainstream

Det er ikke kun Marvels snedige marketingfidus eller King-nostalgien i ‘Stranger Things’, der har gjort horrorforfatterens gamle værker populære igen. Betalingskanaler som HBO og Netflix har skubbet tv-serierne ind i en ny guldalder. Der er i dag flere penge og større anerkendelse i at lave tv end for blot ti år siden. Det kommer Stephen Kings fortællinger til gode, mener Elias Eliot.

»Det er blevet nemmere at realisere Stephen Kings romaner. De tidligere tv-versioner af hans værker led ofte under alt for små budgetter og alt for mange restriktioner, fordi de skulle sendes på landsdækkende tv. Det har ændret sig i dag, hvor især ‘Game of Thrones’ har rykket grænserne for, hvor meget sex, vold og blod man kan tillade sig at udsætte tv-seerne for. Det nyder Stephen Kings gamle romaner godt af nu,« forklarer han.

Hvorvidt den nye bølge af King-filmatiseringer kommer til at kaste mesterværker a la Brian de Palmas ‘Carrie’ fra 1977 eller Stanley Kubricks ‘Ondskabens hotel’ fra 1980 af sig, er svær at forudsige. Men Elias Eliot er ikke i tvivl om, at Stephen Kings historier stadig vil leve, længe efter at forfatteren selv er død og borte.

»Stephen King skriver meget tidløst. Hans verdener og karakterer eksisterer ofte uden for tid og sted, derfor holder hans romaner stadig. Han er en mesterlig historiefortæller, som skriver meget visuelt. Det er simpelthen svært ikke at se en film køre for sit indre øje, når man læser hans romaner. Derfor er de så oplagte at filmatisere. Kunsten er at luge ud i det, som måske fungerer godt på papiret, men virker elendigt på biograflærredet,« siger han.

Om Nikolaj Arcel har fået luget ordentligt ud i Stephen Kings 35 års gamle skriverier, må du selv se vurdere, hvis du går i biografen for at se ‘The Dark Tower’.

Tre suveræne Stephen King-gys

Podcastvært og Stephen King-fan Elias Eliot har valgt en roman, en film og en tv-serie fra gyserforfatterens bagkatalog, som du bare ikke må gå glip af

Film: ’Stand by me’ (1986)

»Det oplagte vil være at vælge nogle af gyserne – men ‘Stand by me’ viser, at Stephen King er meget mere end en horror-forfatter. Filmen er en eminent ’coming of age’-fortælling om tre venner, der går ud for at søge efter liget af en forsvunden dreng i en skov. ‘Stand by me’ er en fuldstændig vidunderlig filmatisering, der viser den enorme spændvidde, King har i sit forfatterskab.«

Bog: 11.22.63 (2011)

»Jeg gik fuldstændig på røven over denne bog. Den handler om en mand, der finder en tidsportal i et kosteskab, der sender ham tilbage til en café i 1959. Manden beslutter sig for at bosætte sig i fortiden for at forhindre mordet på USAs præsident i 1963. Det lyder fuldstændig åndssvagt, men Stephen King får det hele til at fungere.«

TV-serie: Salem’s Lot (1979)

»’Salem’s Lot’ handler om en landsby, som bliver overtaget af vampyrer. Den er instrueret af Tobe Hoober (‘Motorsavsmassakren’) og gemmer på en perlerække af fantastisk gåsehudsfremkaldende scener. Serien er et godt eksempel på en filmatisering, der overgår bogen på nogle punkter. Vampyrlederen er ændret til at være en Nosferatu – (en Dracula) lign-ende blodsuger, og det fungerer meget bedre end karakteren i bogen.«

’Der er mange, mange penge involveret i at lave sådan en serie’

Danske Christian Torpe var leder af optagelserne eller såkaldt showrunner på tv-serien ‘The Mist’

Hvad er dit forhold til Stephen King?

»Jeg er vokset op med hans bøger. Mit første job var på det lokale bibliotek, hvor jeg satte bøger op efter skoletid. Det var her, jeg første gang faldt over Stephen Kings romaner. Jeg læste ’Carrie’ og var hooked. Men den bog, der gjorde største indtryk, var klart ’Det onde’, blandingen af horror og coming-of-age historie ramte mig dybt.«

Hvordan blev du tilknyttet ’The Mist’?

»Jeg havde skrevet en anden pilot, som Bob Weinstein havde læst, og han havde også set ‘Rita’, som han var virkelig glad for. Han spurgte, om jeg havde lyst til at arbejde med ‘The Mist’, velvidende at det var en helt anden genre. Det kunne jeg ikke sige nej til.«

Hvad er din rolle på tv-serien?

»Som showrunner er jeg showets chef, det vil sige, at jeg leder forfatterrummet, men det er i virkeligheden kun en lille del af det. 75 pct. er ledelse, at overse settet, klippe, styre special effects, holde møder med studie og netværk, og holde styr på noter og budgetter.«

Hvad har været den største udfordring undervejs?

»Klart at man som showrunner i USA er involveret i så meget andet end at skrive. I Danmark kaldes det ’hovedforfatter’, og der har man primært bare ansvar for manuskripterne. I USA er det en ledelsesstilling, som jeg i princippet slet ikke er uddannet til.«

Hvordan er det at lave tv i USA i forhold til herhjemme?

»Man bruger utrolig meget mere tid på ledelse, politik og møder. Alle har en mening, uanset om de er kvalificeret til det eller ej, og alle er ængstelige. Det er selvfølgelig, fordi der er mange, mange flere penge involveret i at lave sådan en serie. Det er ikke som i Danmark, hvor tv-serier er en kulturpolitisk investering eller et public-service produkt. Her er det en meget dyr vare, som i sidste ende skal kunne sælges for mindst det, den har kostet. På den måde er der et helt andet pres end hjemme.«

Hvorfor bliver Stephen Kings historier ved med at fascinere os?

»Fordi de ikke kun handler om gyset. Selvom man fjerner alt det overnaturlige fra hans bøger, er der stadig en virkelig god historie nedenunder om mennesker, der gennemgår livsændrende ting. Det er hans karakterer, der gør, at folk vender tilbage igen og igen.«

​Gamle King i nye klæder

‘The Mist’ (TV) Premiere: 22. juni 2017 i USA.

En lille by bliver fanget i en mystisk tåge, der gemmer på mareridtsagtige monstre med gigantiske fangarme og sylespidse tænder. De overlevende forskanser sig i det lokale supermarked, men snart truer paranoia og religiøs fanatisme med at tage livet af dem, hvis ikke uhyrerne gør det. Tv-serien er baseret på Frank Darabonts filmatisering fra 2007, der med sin gruopvækkende slutning er blevet lidt af en kultklassiker. Den nye tv-miniserie på 10 afsnit er skrevet af den danske instruktør Christian Torpe, der tidligere har stået bag TV2-succesen ‘Rita’. Det er endnu uvist, om ’The Mist’ kommer til Danmark.

‘IT’ Premiere: 7. september.

Klovne er normalt lig med falde-på-halen komik og gakkede gangarter. Men i hænderne på Stephen King bliver cirkusklovnen forvandlet til en seriemorder med appetit på børn. Den fiktive by Derry i Maine plages af en række mord i 1958 begået af klovnen Pennywise. Syv børn danner et stærkt venskab efter at have overlevet mødet med Det Onde, og vælger at tage kampen op mod Pennywise. 27 år senere mødes barndomsvennerne igen for at afslutte det, de begyndte, og få bugt med ondskaben én gang for alle. Filmen udkom i to dele i 1990, og med den kommende genindspilning er Kings dæmoniske klovn endnu en gang klar til at jage en skræk i livet på en helt ny generation.

‘The Dark Tower’ Premiere: 17. august.

‘The Dark Tower’ er Stephen Kings mest ambitiøse værk til dato. Bogserien begyndte i 1982 og tæller i dag otte romaner, der strækker sig over 4.000 sider. Filmatiseringen af den første del af romanen, ‘Gunslinger’, har været undervejs i mere end et årti og har haft instruktører som J. J. Abrams og Ron Howard tilknyttet, indtil danske Nikolaj Arcel trådte til i 2015. Handlingen udspiller sig i et fiktivt fantasy-univers, hvor den unge Jake Chambers (Tom Taylor) bliver opsøgt af revolvermanden Roland Deschain (Idris Elba), som er på jagt efter den mystiske, overnaturlige Man in Black (Matthew McConaughey). Samtidig skal Roland nå frem til Dark Tower for at redde verden fra udslettelse.