Pet Shop Boys har bestemt ikke overrendt danske fans med koncerter. Senest aflyste de Roskilde Festival i 2000 efter dødsulykken, og Neil Tennant ,der kom direkte Ungarn og Spanien, hvor engelsk ikke ligefrem ligger øverst på læseplanerne, var også overrasket over det deltagende, danske festival-publikum.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>»Det er godt, I er et syngende publikum,« konstaterede han, og så var symbiosen mellem stjerner og fans på plads. Et langt kærlighedsforhold der kulminerede sidste år med opsamlingsalbummet »PopArt«. Og popkunst er sgu netop, hvad Pet Shop Boys står for.

Suverænt
Det er svært at finde mage til konsistente melodimagere og omkvædsskrivere som Tennant og Chris Lowe, der har haft 35 top 20-singler hjemme i Storbritannien siden deres første store hit »West End Girls« i 1985.

Deres forfinede, altid udfordrende udforskning af popmusikken, suppleret med rammende, ofte befriende kyniske tekster, betyder evig fornyelse og ikke stillestående nostalgi.

Vel nyder udgivelserne fra »den tænkende mands pop-orkester« ikke samme interesse som tidligere, men der er altid iørefaldende sikre hits.Et sandt overflødighedshorn af hits med »Rent«, »West End Girls«, »Se A Vida E«, »Domino Dancing«, »Suburbia«, »Always On My Mind«, »Streets«, »Go West« og »It's A Sin« på programmet. Og Pet Shop Boys er ikke en duo, der er ved at løbe tørre for batteri. De var topladede, og 50-årige Tennant vil stadig festen.

Numrene var simpelt, men samtidig grandiøst arrangeret. Chris Lowe styrede computernes hårdtpumpende beats fænomenalt. Bandet med bas, guitar og percussion (minus trommer) lagde en velturneret rock-skramlende bund.

Lyden var i top og høj nok i modsætning til under flere andre hovednavne. Og det så tilmed visuelt godt ud med 12 levende lyssøjler, der bidrog til dansegulvs-stemningen og kontrasten mellem den vilde bøgeskov og den dekadente duo. den