Ledelsen på Det Kongelige Teater kendte til misbruget, som balletmesteren tidligere har benægtet.

Balletmester på Det Kongelige Teater og dommer i Vild med dans, Nicolaj Hübbe, indrømmer misbrug af kokain. Indrømmelsen sker i en rapport af konsulenten Helle Hedegaard Hein, som Jyllands-Posten har fået fat på. Det skriver bt.dk.

Over for Helle Hedegaard Hein, der var hyret af teatrets ledelse til at se nærmere på arbejdsforholdene i balletten, indrømmer Nicolaj Hübbe at have taget kokain gennem længere tid.

- Balletmesteren erkendte eget (tidligere og nuværende) kokain-indtag, men benægtede at have indtaget kokain sammen med danserne på teatret, skriver Helle Hedegaard Hein i den 21-sider lange rapport, som Jyllands-Posten har fået fingrene i. En rapport, som Det Kongelige Teater tidligere kun ville udlevere uddrag af.

Nicolaj Hübbes indrømmelse over for Helle Hedegaard Hein står noget i kontrast til hans udtalelser, da sagen var på sit højeste i sommer.

Her lød den fornærmende forklaring fra balletmesteren til B.T, at han var rystet over rygterne om kokain-misbrug, som han var meget ulykkelig over.

Nu viser det sig, at Hübbes udtalelser var løgn. Men også Det Kongelige Teatrets øverste chef, Erik Jacobsen, har tidligere afvist, at der i rapporten stod nævnt, at Nicolaj Hübbe havde et kokain-misbrug, hvilket var årsag til, at teatret ikke ville udlevere hele rapporten.

I stedet var det frygten for, at sandheden om Nicolaj Hübbes misbrug skulle nå den brede offentlighed, der gjorde, at rapporten aldrig blev udleveret sidste år. Det bekræftes af, at Helle Hedegaard Hein, som beskriver i rapporten, hvordan hun blev ringet op af Nicolaj Hübbe efter et møde mellem danserne og Hübbe.

Her understregede balletmesteren, at det ville skade teatret, hvis oplysningerne om hans kokain-misbrug kom frem.

- Dagen efter det første møde med balletmesteren ringede balletmesteren til mig og talte primært om, hvor frygteligt det ville være, hvis historierne om kokainmisbruget nåede pressen og den almene befolkning, da det ikke blot ville skade ham og danserne, men også balletten og teatret som helhed, skriver Helle Hedegaard Hein i rapporten.