To kampagner mod stoffer og overdreven druk er for 13. år i træk skudt i gang på landets festivaler og spillesteder.

Der er intet som en god øl i solen, mens yndlingsbandet spiller og sommeren er på sit højeste. Og det skal der altid være plads til.

Men overdreven druk og stoffer hører ikke hjemme på en festival eller til koncerter, fortæller Jakob Brixvold, der er kampagneleder hos Dansk Live, sammenslutningen af danske festivaler og spillesteder.

Sammen med Sundhedsstyrelsen kører organisationen for 13. år i træk to kampagner, der skal gøre især de unge festival- og koncertgængere opmærksomme på, at man altså sagtens kan og burde nyde musikoplevelserne uden stoffer og for meget alkohol i blodet.

»Musikken er for os det vigtige, derfor vil vi i livemusik-miljøet gerne slå fast, at vi ikke ønsker, at nogen tager stoffer, da det spolerer den helt særlige oplevelse, som musikken giver, når den går rent ind. Stoffer er desuden ulovlige og farlige. Alkohol er der plads til sammen med musikken, så længe det ikke bliver til overdreven druk, og så længe den ikke sælges til unge under 18 år,« siger Jakob Brixvold i en pressemeddelelse.

Kampagnerne »Music Against Drugs« og »Mindre druk - Mere fest« markerer, at festivaler og spillesteder, der er med i samarbejdet, har en holdning til stoffer og ønsker at hjælpe unge med at sige nej til dem. I år er 18 festivaler og 40 spillesteder gået sammen om de to kampagner, som eftersigende allerede har virket.

I en rundspørge fra sidste år tilkendegav 50 procent af festivaldeltagerne, at kampagnen havde gjort det lettere for dem at sige nej til stoffer.

»Festivaler og spillesteder er garanter for den gode live-oplevelse, og det ansvar vil vi gerne leve op til ved at markere vores holdning og sikre, at regler bliver overholdt. Og nu kan så se, at det nytter at tage et fællesstandpunkt i musikmiljøet og markere det,« siger Jakob Brixvold.

Roskilde Festival, som lige nu er i fuld gang, har gennem årene været frontløber i kampagnerne og brugt sit brand til at skabe troværdighed om budskabet.

»Roskilde Festival er på mange områder et spejl af det samfund, der omgiver os. Derfor har vi gennem mange år valgt synligt at tage stilling til unges brug af rusmidler, også selv om det er et alvorligt emne, og vi som festival repræsenterer fest og frirum. Vi vil gerne bruge vores brand og troværdighed til at styrke budskabet om, at man skal tænke sig om og vælge hele oplevelsen ved at være helt til stede,« siger Christina Bilde, der er talskvinde for Roskilde Festival.

De andre festivaler og spillesteder, som støtter op om kampagnerne tæller blandt andet Grøn Koncert og Smukfest.