Ken Follett tjener mellem 100 og 150 millioner kr. om året. Onsdag var den engelske bestsellerforfatter i København i anledning af premieren på musical- versionen af ’Jordens søjler’.

En stjerne er i byen. Den sætning vil normalt få én til at tænke på læderklædte rockmusikere eller skuespillere, der ligner en million og lidt til. Men i dette tilfælde gælder det en beskeden engelsk gentleman i et diskret blåt jakkesæt.

Den britiske bestsellerforfatter Ken Follett besøger København. Han har været her før, ligefrem boet i byen og gået ture på Amager ved Sandagergård, da han gjorde research til romanen ’London kalder’, som foregår under Anden Verdenskrig.

Denne gang er det anderledes. For første gang nogensinde sættes hans megasucces ’Jordens søjler’ op i et teater som musical. Romanen er en af de mest monumentale, moderne engelske romansucceser nogensinde. Alene her i Danmark har den solgt 375.000 eksemplarer.

Det lå bestemt ikke i kortene, da Follett for næsten 50 år siden fik sit første job som journalist, at han skulle ende som mangemillionær. Han arbejdede først i Cardiff i Wales, senere i London. Men en dag gik hans bil i stykker.

»Min bil havde været til reparation, og jeg kunne ikke få den tilbage fra min mekaniker. Min daværende kone og jeg kæmpede for at få økonomien til at hænge sammen. ’Hvis du ikke betaler regningen, får du ikke bilen tilbage,’ sagde mekanikeren.«

Skriv en bog og få et forskud

Anekdoten fortæller Ken Follett, som BT mødte i Østre Gasværk op til gårsdagens musicalpremiere.

En kollega spurgte Follett, hvorfor han ikke bare gjorde som ham: Skrev en bog og fik et forskud. Det havde reddet ham i en økonomisk knibe.

Follett skyndte sig at skrive en krimi, et forlag takkede ja, og han fik så meget forudbetalt, at han smilende kunne gå hen til mekanikeren og hente sin bil

»Det var et fremragende incitament. Jeg skrev min første bog alt for hurtigt, men den blev dog udgivet. Den var ikke ret god, men jeg havde fået færten, og forlaget var interesseret i at udgive den næste,« siger Follett.

Det udviklede sig derefter, og han blev ansat på et forlag.

I 1978 udkom den første verdenssucces, ’Eye of the Needle’.

I dag kæmper Ken Follett ikke længere for at få økonomien til at hænge sammen. Ifølge Forbes.com tjener han mellem 100 og 150 mio. kr. om året, afhængigt af om han er aktuel med en ny roman.

I begyndelsen var Follett stærkt inspireret af ’Sjakalen’-forfatteren Frederick Forsythe, ekspert i såkaldte ’manhunt’ krimier, hvor de gode jager den onde gennem alle mulige scenarier.

»Når man skriver populære bøger som jeg, er det enormt vigtigt at fastholde et spændingspunkt. Alle løse ender skal samles, og nye spørgsmål skal stilles så intenst som muligt - nogle bliver reddet fra en farlig situation. Et nyt spændingspunkt rammes ind,« siger Follett.

Fakta, fiktion og kritikerne

Dine romaner er blevet kritiseret for at blande facts med fiktion. Kritikere mener, at det skaber tvivl om de historiske kendsgerninger?

»Den historiske roman har en spændende historie. Jeg mener, at Tolstojs ’Krig og fred’ er den første historiske roman, der blandede historiske fakta med fiktion. Og den var en stor succes, ha-ha. Mit princip er, at jeg ikke må bedrive vold mod historien. Jeg må ikke ændre datoen for kampslag for eksempel. Det er delvis mit valg, fordi jeg har erfaret, at læserne kan det lide det på den måde. Historiens autenticitet er vigtig, og det virker. Den første, der blandede historiske facts med fiktion var Shakespeare, og det gik jo udmærket,« siger Ken Follett.

Du har skrevet utrolig mange meget populære romaner. Har du oplevet skriveblokeringer undervejs?

»Jeg har det lykkeligvis sådan, at når jeg vågner om morgenen, er jeg klar til at springe ud af sengen og skrive. Jeg har aldrig mærket pres eller en skriveblokering. Det er hårdt, ja, det er enormt komplekst. Da jeg skrev ’Jordens søjler’, måtte jeg presse mig selv hårdt for at tvinge mig selv til at få det gjort klar. Men det er også enormt fascinerende, og det fortsætter. Jeg er også ivrig efter at blive bedre. Jeg fokuserer på de svage punkter,« siger Ken Follett.

Han indrømmer, at han ikke kender meget til dansk litteratur. Anderledes er det med dansk tv, som den verdensberømte forfatter blåstempler ’som forrygende godt håndværk’.

Elsker dansk tv

»Vi ser jo dansk tv hele tiden i England, alle spændingsserierne. ’Broen’ og ’Forbrydelsen’, alle elsker de danske serier i England. Der var også en rigtig god serie med en dygtig skuespiller, der spiller en kvindelig politiker (’Borgen’ med Sidse Babett Knudsen, red.). Den var usædvanlig, fordi den faktisk gav et rimeligt billede af det politiske miljø. Som regel er politiske serier dårlige. De, der skaber serierne, ved for lidt om politik. Det er meget kynisk. Halvdelen af mine venner er politikere. Jeg ved, at der er kyniske, korrupte mennesker i politik. Men der er altså også mange idealister,« siger Ken Follett.