I de seneste år er det blevet mere og mere udbredt blandt især unge mødre at vise deres børn frem for hele verden. Talrige fotos bliver delt på sociale medier, og på såkaldte ‘mommy blogs’ skriver mange kvinder side op og side ned om livet som mor.

Sådan var det ikke før i tiden. Og spørger man ‘Matador’-forfatteren Lise Nørgaard, er det ikke noget, der kommer alle os andre ved.

Fagbladet Journalisten har interviewet hende i anledningen af, at hun fylder 100 år til juni, og her giver hun blandt andet sit syn på kvinder, der føler en trang til at fortælle alt om alle om deres børn.

»De skriver om barsel og deres små poder. Men det er en oplevelsesverden, som ikke rager andre,« siger hun.

Lise Nørgaard er uddannet journalist og har blandt andet skrevet for Politiken, inden hun blev forfatter. Hun har desuden født fire børn, så hun ved, hvordan det er at være mor.

»Hvis man synes, det er så betydningsfuldt at få børn, så skal man tænke på, at det er sket milliarder af gange før - og det vil ske milliarder af gange igen,« siger hun til Journalisten.

Fænomenet er så udbredt, at det på engelsk har fået sit eget udtryk: ‘sharenting’ - skabt af ordene for ‘dele’ og ‘forældreskab’. Mange er givetvis enige med Lise Nørgaard i, at det er irriterende - men det kan også have en negativ effekt på mødrene selv.

I et studie fra 2016 undersøgte forskere fra Ohio State University effekten af ‘sharenting’ på nybagte mødre. Her fandt de ud af, at de fleste kvinder i forsøget lod sig påvirke enormt af sociale medier.

»Hvis en mor bruger Facebook til at blive bekræftet i, at hun gør et godt job, men hun ikke får alle de positive reaktioner, hun forventer, så kan det blive et problem. Hun risikerer at få det værre,« siger forskningsleder Sarah Schoppe-Sullivan i tidsskriftet ‘Sex Roles’.