Foto: Bax Lindhardt

Spejlæg, røræg og blødkogte æg er so last year. På det sociale medie Instagram har en række mad-pionerer fundet deres nye darling: Ægge-skyer.

De sociale medier - og især Instagram er et godt sted at følge med, hvis man vil være en haj til at spotte de seneste og kommende trends inden for mad. Og nu ser det ud til, at der er nye boller på vej til mad-trend-suppen.

Butikskæden fakta præsenterer fremtidens discountbutik

Det minder om en mellemting mellem en marengs og et spejlæg, og så har det et eventyrligt navn. Fænomenet 'cloud eggs' eller på dansk 'ægge-skyer' har egentlig været fremme før, men er så småt begyndt at ramme de sociale medier, hvor det bliver delt, liket og hastagget lystigt blandt mange madbloggere. Det skriver det britiske medie The Telegraph.

Ægge-skyen laves, ved at man deler æggehviden fra blommen. Så piskes hviden til en skummet skyagtig masse, som man placerer nogle totter af på en bageplade. Derefter hældes blommen over i skyen og bages. Flere brugere eksperimenterer også med at blande andre ingredienser ind i skyen - blandt andet ost, forårsløg og spinat.

Herunder kan du se en video af, hvordan æggeskyen laves.

Det er ikke første gang, at en madtrend starter og spreder sig på de sociale medier. Måske husker du, da den almindelige mælkeyoghurt pludselig fik konkurrence af sin islandske fætter 'Skyr'. Eller da det blev populært med ekstra protein - i smoothies, i kakaoen og i morgenbollerne. Eller da 'chiabowlen' gjorde sit indtog, og fyldte Instagram med billeder af skåle med farverige frugter og chiagrød (grød lavet op chiafrøet, red.).

Chiagrødtrenden var butikkerne ikke langsomme om at tage til sig, og nu sælges den hos mange Københavnske morgenmadssteder og i små to-go-bægre i blandt andet 7Eleven. Så måske går der ikke længe, før du også kan finde ægge-skyer i din brunchbuffet herhjemme.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 29 kr.