»Det her er ikke en jury af filmkritikere, men en jury af kunstnere, der ser på et værk,« understregede Joel Coen ved afslutningen af filmfestivalen i Cannes.

De færreste havde forudset, at Jacques Audiards drama »Deephan« om en srilankansk flygtning i Paris ville løbe med Guldpalmen ved dette års filmfestival i Cannes, skriver Berlingske.

Juryformændene Ethan og Joel Coen måtte da også forsvare valget af »Deephan« for verdenspressen efter den store afslutningsceremoni.

»Vi synes alle, det var en meget smuk film,« lød det fra Ethan Coen på vegne af den ni mand store jury.

»Det her er ikke en jury af filmkritikere, men en jury af kunstnere, der ser på et værk,« sagde Joel Coen, der også gentagne gange svarede på, hvorfor Guldpalmen og de øvrige priser ikke endte i andre hænder end dem, der rent faktisk tog imod dem.

»Man kan ikke give top-prisen til enhver film, eller en pris til alle de film, som vi godt kunne lide,« sagde han.

»Deephan« er historien om krigeren Deephan, som beslutter af flygte fra det borgerkrigsramte Sri Lanka. Med sig tager han en fremmed kvinde og en lille pige i håbet om, at de som familie kan have større held med at få asyl i Europa. »Familien« ender i Paris, hvor de flytter rundt, indtil Deephan finder et job som vicevært i et af forstadens problemfyldte boligområder. Her er hyppigt skyderier og bandekonflikter, hvilket tvinger Deephan til at handle, som hvis han stadig befandt sig på Sri Lanka.

Særligt jurymedlem Jake Gyldenhaal var glad for »Deephan«.

»Man ser tre mennesker, der er tvunget til at rejse til et fremmed land og med tiden lærer at elske hinanden. Det er noget, jeg aldrig har set nogen film gøre på samme måde som den her. Og det kunne meget vel være virkeligheden for nogle,« sagde han.

Nogle publikummer opfattede »Deephan« som et palmevalg, der peger direkte ind i et varmt emne i europæisk storpolitik. Netop de mange bådflygtninge, som tager turen over Middelhavet.

Det er ikke noget, juryen har diskuteret specifikt, understregede jurymedlem Rossy de Palma, men hun ser alligevel en kobling mellem filmen og problematikken.

»Det er rigtigt, at vi ser det Audiards film. Alle de her mennesker på gaden, som man spekulerer over hvor kommer fra. Det er en rigtig film, og emnet rørte os dybt,« forklarede hun.

Filmens to hovedroller spilles af Jesuthasan Antonythasan og Kalieaswari Srinivasan. Ingen af dem har optrådt på film før »Deephan«, og de takkede begge instruktør Jacques Audiard for at »hive« noget ud af dem, som de ikke vidste, de havde indeni.

Også den franske instruktør knytter filmen til det store flygtningespørgsmål.

»Jeg begyndte at skrive manus for fire-fem år siden, og situationen var ikke så kritisk dengang, som den er nu. Men det der interesserede mig var synet af noget andet i samfundet. De mennesker, som sælger os roser, når vi sidder på en café. Hvordan de lever i vores land, og hvor kommer de fra? Hvis filmen på nogen måde hjælper situationen så meget desto bedre,« lød det fra Audiard, der er mest kendt i Danmark for filmene »Profeten« og »Smagen af rust og ben«.

Andenpræmien, Grand Prix, blev tildelt til debutanten Laszlo Nemes, hvis KZ-lejr film »Son of Saul« mange havde anset som en af de mest oplagte vindere af festivalkonkurrencen.

Todd Haynes’ film »Carol«, der var de fleste anmelderes favorit til Guldpalmen, måtte nøjes med en Bedste Kvindelige Hovedrolle til Rooney Mara, en pris der blev delt med den franske skuespillerinde Emmanuelle Bercot. Det havde ellers været ventet, at »Carol«s anden store kvindelige skuespiller, Blanchett, ville blive belønnet for titelrollen.

»Jeg har altid vidst, at jeg ville spille Lady Macbeth en dag«

Med i opløbet var også norske Joachim Trier med filmen »Louder Than Bombs«. Han var det eneste skandinaviske islæt i kampen om Den Gyldne Palme, men trods velvilje fra anmelderne var der ingen priser til den.

Blandt de øvrige priser var Prix du Jury (tredjeprisen) der gik til Yorgos Lanthimos »The Lobster«, bedste manuskript til Michel Franco for filmen »Chronic« og Bedste Instruktør til den kinesiske Hou Hsiao Hsien for filmen »the Assassin«.

Bedste mandlige skuespiller gik til den franske skuespiller Vincent Lindon, der takkede for æren ved at kramme og kysse hver enkelt person i juryen.