Danmark kan ende med at gå glip af fremtidige filmsucceser, fordi branchen løber en stor økonomisk risiko ved at satse på nye stjernefrø.Og det får filmselskaberne til at tøve.

Dansk film høster store priser og vækker international opmærksomhed med etablerede instruktørnavne - senest med Thomas Vinterbergs ’Jagten’, der deltager på filmfestivalen i Cannes i den kommende uge.

Men den danske filmbranche er i store problemer, når det gælder udviklingen af nye talenter, skriver Politiken. Det kan underminere chancerne for fremtidige danske filmsucceser, konstaterer de filmselskaber, som normalt leverer talentplejen.- Vi ville helt sikkert ikke have lavet Susanne Biers første film i dag. Og for den sags skyld heller ikke Thomas Vinterbergs, siger Peter Aalbæk Jensen, direktør i Zentropa.I filmbranchen er det en tommelfingerregel, at man aldrig tjener penge på unge instruktørers første to-tre film, derfor vil Zentropa ikke påtage sig udgiften. Og det er også svært for de andre selskaber.Administrerende direktør i Nordisk Film Production, Henrik Zein, forklarer, at de arbejder med nye talenter »så langt som overhovedet muligt«, og fremhæver, at selskabet netop har udsendt filmen ’Labrador’ af debutanten Frederikke Aspöck og sponsorerer filmuddannelsen Super16. Samtidig erkender han, at vilkårene for fremtidens filmskabere er blevet ringere:- Mulighederne er snævret ind, og det er sværere at tjene penge. Der er grænser for, hvor mange chancer vi kan tage. Der er ofte ikke noget salg i talentfilm, hverken på dvd eller i biografen, så markedsmæssigt er det svært, siger Henrik Zein.Årsagen til den stigende forsigtighed skal findes i, at udgifterne til filmproduktion er steget, uden at finansieringen fra anden side er fulgt med. Det betyder, at producenterne har flere penge ude at svømme på hver enkelt film, forklarer Henrik Zein.Hos Det Danske Filminstitut mærker man en øget forsigtighed hos filmselskaberne, men der er fortsat støtte til instituttets talentprogram ’New Danish Screen’. Direktør Henrik Bo Nielsen mener, at selskaberne i virkeligheden er mere risikovillige, end de giver udtryk for.- Men det bekymrer mig, at nogle selskaber siger, at nu må de satse på de sikre film. Det er der sjældent kommet noget godt ud af, siger han.På Filmskolen er man netop nu i gang med at ændre dele af uddannelsen og overvejer at åbne en overbygning, hvor eksperimentet kan få liv:

- Vi er nødt til at være endnu mere skarpe, så dansk film og tv-dramatik får den fornyelse, som de er dybt afhængige af, siger rektor Poul Nesgaard til Politiken.

BNB