Cannes filmfestival, der starter onsdag, samler de ypperste filmkunstnere til den årlige fremvisning af nyskabende kunstfilm.

Filmfestivalen i byen Cannes ved den franske middelhavskyst er et kulturelt tilløbsstykke uden lige. Det er glimmer, glamour og rød løber i bedste Hollywood-stil. Men vigtigst af alt er filmkunsten.

For det er nemlig filmen som kunst, der hædres ved Cannes Festivalen. Det er de ypperste filmskabere på den kunstneriske scene, der for lov at vise deres værker frem, og det er der enorm prestige i, fortæller lektor i medievidenskab på Roskilde Universitet Helle Kannik Haastrup.

- De film, der får priser i Cannes, er de fineste film. Man kan kalde Cannes Festivalen for filmens nobelpris. Det er det ypperste af filmkunsten, der bliver præsenteret på festivalen, siger Helle Kannik Haastrup.

Den vurdering deler chefredaktør Claus Christensen på Filmmagasinet Ekko. Han mener, at Cannes Festivalen er verdens førende på den filmkunstneriske scene. Blandt andet fordi festivalen gennem mange har formået at opretholde sit internationale renommé.

- Igennem de seneste mange år har Cannes haft ryet for at være det sted, hvor man opdager film, der fornyer filmsproget. Stedet, der får os til at se film, vi ikke har set før, og som vi tillægger en kunstnerisk værdi, siger Claus Christensen.

Under festivalen, der løber over 12 dage, vil hundredvis af film blive vist på det store lærred. Men kun 20 film dyster om at vinde den prestigefyldte hovedkonkurrence og guldpalmen i denne 65. udgave af festivalen. Heriblandt den danske instruktør Thomas Vinterberg, der er nomineret med filmen »Jagten«. En film, der bekrives af direktør for Zentropa og producent for filmen, Peter Aalbæk, som »en lille provinshistorie, som udvikler sig til en grusom fortælling«.

Det er typisk de smalle og ofte europæiske film, der bliver præsenteret for Cannes-juryen, som traditionen tro består af store, internationale kulturpersonligheder. I år er blandt andre den skotske skuespiller Ewan McGregor og designeren Jean Paul Gaultier med til at udvælge vinderen.

Claus Christensen mener dog, at der lægges mere vægt på filmkunsten og knap så meget på store filmstjerner og -budgetter i Cannes.

- Vi ser meget få genrefilm som for eksempel aktion og thrillers. Det er gennemgående film, der interesserer sig for mennesket og det samfund, vi lever i, og som forsøger at sætte en dagsorden. Ingen af de film, der har vundet de senere år, har været blockbuster-hit, og det er de heller ikke blevet senere, siger chefredaktøren.

Alligevel medgiver han, at Cannes Festivalen også handler også om forretningsaftaler for svimlende beløb, presse og international omtale. Derfor er et også et glimrende udstillingsvindue for Peter Aalbæk, at Vinterberg og »Jagten« er nomineret i hovedkonkurrencen.

- Kan man få en film med i hovedkonkurrencen, som Zentropa har gjort med »Jagten«, så har man en fantastisk mulighed for at få solgt filmen til andre lande. Det er især det, man bruger festivalen til, siger Claus Christensen.

Cannes Festivalen åbner onsdag med filmen »Moonrise Kingdom« af instruktøren Wes Anderson og slutter den 27. maj. Thomas Vinterbergs nominerede film, »Jagten«, ventes først at få premiere i danske biografer 10. januar 2013.