Nøgleordet er »glokaliseret« - en blanding af ordet global og lokal. Fredag lancerer Berlingske Kids’ News, som er en ny børneavis, hvis indhold afspejler den måde, moderne børn oplever deres omverden på. I avisen er der for eksempel en artikel, hvori en gruppe børn fortæller om deres brug af smart­phones, og der er en reportage fra en flygtningelejr i Syrien. Der er reportager fra Zoologisk Have og fra nogle danske lilleputter på fodboldcamp hos idolerne AC Milan. Den blanding af nært og fjernt kalder man »glokaliseret«.

»Pointen er, at børn er blevet verdens­borgere gennem deres brug af digitale medier. De skelner ikke mellem det, der sker i andre verdensdele, og det, der sker i deres egen baghave. Det afspejler Kids’ News, og det er udtryk for en rigtig prioritering af stoffet, der er bragt ned i børnehøjde,« siger Aslak Gottlieb, der er konsulent med speciale i børn og unges brug af medier.

Kids’ News er Berlingskes bud på, hvordan man gør nutidens børn til morgendagens avislæsere, og bliver i dag officielt lanceret på en konference for børnemedier i Billund. Målgruppen for den ugentlige avis er de 6-12-årige, men med en hovedvægt på de 10-12-årige. Avisen får magasinformat og bliver trykt på høj papirkvalitet og vel at mærke uden annoncer af den type, man kender fra kommercielle blade for børn og unge.

Aslak Gottlieb hæfter sig ved layoutet, der bevæger sig væk fra den klassiske avisside, hvor nyhedernes vigtighed for læserne bliver visuelt prioriteret ved større og mindre overskrifter. Også det er i pagt med den måde, børn i dag bruger medier.

»Børn er vant til at vælge selv. Og derfor er man nødt til at udfordre de klassiske konventioner for avislayout,« siger Aslak Gottlieb.

Det er baggrunden for, at forsiden visuelt henviser til hele syv meget forskellige historier inde i avisen, der handler om fodbold, Syrien-reportage, smartphones, isbjørne, modereportage om Converse og et interview med statsminister Helle Thorning-Schmidt, uden at det ene emne tager sig mere betydningsfuldt ud end det andet.

Interviewet med statsministeren er et eksempel på, at Kids’ News også vil lade børnene stille spørgsmål. Det fører til nærgående spørgsmål, som mange voksne reportere nok kunne tænke sig svar på, men som de aldrig ville turde stille i virkeligheden. Sidste spørgsmål »Er du kilden?« bliver besvaret af Danmarks mest magtfulde politiker med et »Ja, det er jeg faktisk. Jeg er kilden nogle steder.« Men så let slipper statsministeren ikke. Benhårdt bliver der fulgt op med et: »Hvor er du for eksempel kilden...?«

»Man kan næsten sige, at børne­reporterne opfinder et nyt nyhedskriterium. Baseret på en sund nysgerrighed, som de helt ufiltreret stiller spørgsmål ud fra. Den slags historier vil voksne også nyde at læse sammen med deres børn,« siger Aslak Gottlieb.

Inden vi på dette sted afslører, hvor Helle Thorning-Schmidt er mest kilden, giver vi ordet til DRs chef for børn og unge-kanalerne, Kirstine Vinderskov, der også giver Kids’ News rosende ord med på vejen, omend hun finder avisen mindre nyhedsorienteret, end hun selv havde formodet, den ville være.

»Berlingske har lavet et børnemagasin, som har fokus på livsstil og med enkelte klassiske nyhedshistorier. Nyhedshistorierne har den holdbarhed, som man må forvente af et ugentligt magasin. Bladet kan snildt ligge gennem en uge og tåle at blive læst flere gange,« siger Kirstine Vinderskov.

Hun tror ikke, at Kids’ News kan lokke børn væk fra deres elskede iPads, men at avisen snarere skal ses som et supplement, og at avisen først og fremmest skal have appel til forældre og bedsteforældre, som primært er dem, der skal betale for avisen. Her vil Berlingskes kvalitetsbrand være tiltrækkende for de voksne, der ønsker kvalitet til deres børn, siger hun.

Peter Bro, der er leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, hæfter sig ved avissidernes mange »indgange« til læsning, hvilket er velegnet til unge (og ældre) læsere, hvis opmærksomhed har en tendens til hurtigt at vandre i teksttunge universer.

»Det ville være en hjælp til børnelæsere, ligesom også avisens begrebs- og ordforklaringer vil øge indlæringen og lette læsningen,« siger Peter Bro.

Kids’ News er primært tænkt som en papiravis, og derfor er det bemærkelsesværdigt, siger Peter Bro, at den faktisk tilbyder stor »interaktivitet« til læserne i form af opgaver, konkurrencer og opfordringer til selv at levere bidrag. Endelig fremhæver han den vellykkede kobling mellem det internationale stof og det danske, der giver stor identifikation for læserne.

»Det er dejligt positivt med en børneavis der ikke lefler for den laveste fællesnævner, men leverer perspektiv i det internationale stof og brugsværdi,« siger Peter Bro.

Og Helle Thorning-Schmidt? Hun er mest kilden under armene.

Husk, det var i Kids’ News, man kunne læse det først.