Det svenske bilmærke Volvo har i 90 år leveret alt fra lastbiler til flymotorer og personbiler på samlebånd. Nu tager bilkoncernen også for alvor del i markedet for elbiler, som har været stigende de sidste par år.

Volvo Cars har netop annonceret, at de går i luften med et selvstændigt bilmærke for deres elektriske biler med navnet Polestar, som får eget logo og egen division, der skal være 100 procent dedikeret til elbilerne. Det kommer i kølvandet på nyheden om, at Volvos administrerende direktør i maj, ifølge Reuters, gav udtryk for, at det ikke længere kunne betale sig at producere dieselmotorer til dets biller.

Det nye bilmærke vil stadig drage fordel af synergierne med moderselskabet og får desuden flere ledende figurer fra Volvos andre industrivirksomheder med ind på Polestars nøgleposter.

»Polestar bliver en troværdig konkurrent i det voksende globale marked for højeffektive elbiler,« siger Håkan Samuelsson, der er administrerende direktør hos Volvo, i en pressemeddelelse.

Polestar har været ejet af Volvo Cars siden 2015 og har i 21 år arbejdet sammen med Volvo i motorsport. Polestar bliver i fremtiden en særskilt produktion af elbiler, hvor mærket med de to sølvpile kommer til at præge bilerne i stedet for Volvos eget velkendte logo. Elbilerne fra Polestar bliver en del af det elektriske marked med bl.a. Tesla, Mercedes, BMW, Citroen og Nissan.

Det nye Polestar løfter dog først sløret for de endelige detaljer omkring bilerne til foråret.