En parkeringschef fik en overraskende mail, efter at en kinesisk turist havde fået en parkeringsbøde i sommer i den norske by Bodø. Det skriver TV2.no.

Det fleste ville højst sandsynligt ikke prøve at opsøge en parkeringsbøde. Men det har en turist, der havde holdt ferie i Norge, gjort. Noget tyder på, at den kinesiske turist har haft så dårlig samvittighed over den ubetalte bøde, at han nu selv har taget kontakt til parkeringschefen for firmaet, der gav ham bøden. Også selvom den ærlige sjæl var kommet trygt tilbage til hjemlandet Kina.

Turisten har sendt følgende mail til firmaet:

»Jeg fik en parkeringsbøde på min lejede bil under mit ophold i Bodø. Jeg var under tidspres på ferien, så jeg havde ikke tid til at finde ud af, hvor jeg skulle betale bøden. Nu er jeg tilbage i Kina, og nu vil jeg gerne betale bøden. Er der et sted, hvor jeg kan betale bøden online?«

Det er generelt svært at indsamle penge fra blandt andet parkeringsbøder, når det gælder borgere, der er fra udlandet. Med mindre at borgeren selv henvender sig, som er tilfældet med den kinesiske turist.

»Vi har ringe eller ingen mulighed for at indsamle penge, efter at bilen er afleveret,« siger administrerende direktør Ole Grønvold i Avis Budget Norge til Avisa Nordland.