For andet år i træk er Pirelli-kalenderen uden nøgenhed. Dermed får Hollywoodstjernerne lov til at beholde tøjet på

Sidste år brød italienske Pirelli med idéen om, at en fotokalender lavet af en dækproducent skal være fyldt med unge, letpåklædte kvinder. Og de ser sig ikke tilbage. Det står klart, efter at næste års udgave af den eksklusive kalender i går blev præsenteret i Paris.

Det er den tyske fotograf Peter Lindbergh, som har taget billederne. De 15 kvinder, der optræder i 2017-kalenderen, er uden makeup og friseret hår. Ifølge Lindbergh skal det fremhæve ’skønheden i det uperfekte’ og ’vise kvinderne blottede frem for nøgne’. Titlen på værket er ’Emotional’ (følelsesladet, red.).

Artiklen fortsætter under billedet

epa05652177 An undated handout image provided by the Calendar Pirelli press office on 29 November 2016 shows US actress Julianne Moore posing for the new Pirelli Calendar 2017 realized by German photographer Peter Lindbergh. EPA/PETER LINDBERGH/HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES
epa05652177 An undated handout image provided by the Calendar Pirelli press office on 29 November 2016 shows US actress Julianne Moore posing for the new Pirelli Calendar 2017 realized by German photographer Peter Lindbergh. EPA/PETER LINDBERGH/HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES
Vis mere

Eksklusiv kalender

Siden 1964 har Pirelli udgivet en eksklusiv fotokalender, som kun særligt udvalgte kunder og kendte får tilbudt. I omegnen af 2.000 eksemplarer.

Store navne indenfor foto-, mode- og underholdningsbranchen har traditionelt optrådt på siderne, og i år er modellerne bl.a. skuespillerne Julianne Moore (55), Uma Thurman (46), Kate Winslet (41) og Nicole Kidman (49).

Den australske skuespiller Nicole Kidman optræder i den nye version af Pirelli-kalenderen. Fælles for både hende og Julianne Moore (stort billede) er, at de optræder uden makeup for på den måde at være blottede uden at være nøgne. ?Foto: PR/epa
Den australske skuespiller Nicole Kidman optræder i den nye version af Pirelli-kalenderen. Fælles for både hende og Julianne Moore (stort billede) er, at de optræder uden makeup for på den måde at være blottede uden at være nøgne. ?Foto: PR/epa
Vis mere

Og Pirellis valg er næppe en tilfældighed. Der er strømninger bort fra nøgenhed. Som magasinet Playboy, der i 2016 udkom uden nøgne modeller for første gang, eller tøjfirmaet Abercrombie & Fitch som besluttede at omlægge sin ellers meget ’seksuelle’ reklamestrategi og bruge færre topløse mandlige modeller.

Artiklen fortsætter under billedet

Supermodellen Kate Moss har bl.a. optrådt i kalenderen - før den mere påklædte politik trådte i kraft. ?Foto: pr/epa
Supermodellen Kate Moss har bl.a. optrådt i kalenderen - før den mere påklædte politik trådte i kraft. ?Foto: pr/epa
Vis mere

Nøgenhed alle vegne

Livsstils- og kommunikationsekspert Henrik Byager mener, at billederne er ’en modaktion’.

»De seneste fem til ti år har der været nøgenhed alle vegne i det offentlige rum, på nettet og i medierne, og nu har vi fået nok,« siger Henrik Byager:

»Men det er også et udtryk for, at det ikke længere er opsigtsvækkende at vise bar hud på samme måde, som det var før i tiden.«