Uhyggeligt Mali-billede skaber forargelse

Gør denne franske soldat grin med Frankrigs indsats i Mali ved at efterligne Call of Duty-figuren Ghost?

Det mener lederne helt op i toppen af det franske militær, som er blevet stødte over billedet med den franske soldat med store skibriller og en skellet-maske.

Franske og maliske soldater generobrer to vigtige byer

USA accepterer fransk anmodning om flytransport til Mali

Soldaten blev fotograferet i mandags, da en helikopter landede i byen Niono i Mali.

Fotografen Issouf Sanogo fortæller ifølge Huffington Post, at soldaten forsøgte at beskytte sit ansigt for støv under en helikopter-landing.

Men for mange hjemme i Frankrig minder soldaten med det grinende kranie om Ghost, en karakter fra det voldelige computerspil 'Call of Duty.'

En talsmand for det franske militær siger ifølge tyske RTL, at soldatens opførsel er 'uacceptabel', og han understreger, at det ikke er repræsentativt for Frankrigs indsats i Mali.

De militære myndigheder i Frankrig har derfor indledt en undersøgelse af episoden og forsøger også at finde ud af, hvem soldaten er.

Frankrig har i øjeblikket 2150 soldater i Mali for at forhindre de al-Qaeda-relaterede oprørere i at få fodfæste.

Er det i orden, at en soldat fra det franske militær går rundt med en skelet-maske i Mali?

Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Mali, endnu en kolonialistisk krig i muslimernes lande!

Skrevet af Sandheden Læs, Fredag den 25. januar 2013, 23:35

Den 11. januar 2013 erklærede den franske præsident, Francois Hollande, at Frankrig havde besluttet at intervenere militært i Mali vha. luftangreb samt indsættelse af landtropper. Efterfølgende meldte Hollande ud, at de franske tropper vil blive i Mali ”så længe som nødvendigt” for at opnå ”sikkerhed i Mali, en legitim autoritet, en valgproces, og til der ikke er flere terrorister, som truer landets integritet”. Den danske regering var straks ude med støtte til det franske angreb på Mali, som af udenrigsminister, Villy Søvndal, blev kaldt ”den reneste konflikt meget længe”. Med et bredt flertal i folketinget blev det vedtaget at sende et transportfly til Mali for at støtte aggressionen.

Vi i Hizb ut-Tahrir Skandinavien udtrykker vores kraftige og utvetydige fordømmelse af denne aggression mod Mali, ligesom vi fordømmer den danske deltagelse i de stærkeste vendinger. I forbindelse med denne sag finder vi det nødvendigt at understrege følgende:

1. Det franske angreb på Mali er alt andet end ”rent”. Det er endnu en kolonialistisk aggression med politisk og økonomisk gavn til hensigt. Frankrig ønsker at konsolidere sin politiske og økonomiske indflydelse i Mali og Vestafrika i helhed. Den opslidte retorik om bekæmpelse af ”terrorisme”, ”islamisme” og ”ekstremisme” er blot et påskud, der fungerer som dække over de reelle motiver bag krigen, nøjagtig som tilfældet i Afghanistan og Irak…

2. Med det danske bidrag til dette kolonialistiske krigsprojekt stadfæster de danske politikere endnu engang deres status som udenrigspolitisk halehæng til større vestlige magter, uden tilsyneladende at have lært af fiaskoerne i Irak og Afghanistan. De danske politikere må vide, at de nu igen gør sig medskyldige i angreb og drab på muslimer, en sag muslimerne hverken vil glemme eller se let på.

3. Hverken Frankrig eller Danmark har nogen som helst ret til at intervenere i Mali. Netop Frankrig burde være det sidste land til at intervenere, set i lyset af dets dystre historie som kolonimagt i Mali. Påstanden om, at en vestlig intervention er legitim, når den sker på foranledning af et vestligt støttet klientregime, er indlysende grotesk.

4. FN’s ligegyldighed over for – og meddelagtighed i – aggressioner og massakrer begået mod muslimer, aktuelt i Syrien og tidligere i Bosnien, Afghanistan og Irak, samt FN’s rolle i grundlæggelsen og beskyttelsen af den jødiske besættelsesmagt, viser, at FN-resolutioner er værdiløse i denne og alle andre sager.

5. De vestlige politikeres påstande om, at de ønsker at hjælpe Malis befolkning og etablere demokrati i landet, er et gennemskueligt røgslør. Frankrig og dets allierede har i årtier støttet despoter i den muslimske verden og fortsætter i dag støtten til regimerne i bl.a. Saudi Arabien, Bahrain og Jordan, for ikke at tale om de torturregimer, Vesten har etableret i Afghanistan og Irak. Forsøget på at fremstille vestlige militærinterventioner som uselviske humanitære initiativer er blot endnu et eksempel på de vestlige politikeres og mediers skandaløse omgang med sandheden.

6. Mali er islamisk jord. Dette angreb på muslimerne i Mali vedrører alle muslimer, da muslimerne er én nation. De kunstige linjer, som er tegnet i sandet for at splitte muslimerne på nationalistisk og etnisk basis er et resultat af vestlig kolonialisme og har ingen værdi i Islam.

Fraværet af en forenet, islamisk politisk ledelse i muslimernes lande gør det muligt for de vestlige stater at fortsætte deres kolonialistiske rovtogter i muslimernes lande. Hizb ut-Tahrir kalder alle muslimer til at tage del i bestræbelserne for at fjerne marionetregimerne i den muslimske verden og genetablere Kalifatet, som vil gøre en ende på de fjendtlige staters politiske, økonomiske og militære overgreb mod muslimernes lande.

Hva for noget

Skrevet af jhan, Mandag den 28. januar 2013, 02:29

Du, og de super-Kapitalistiske Kræfter er de eneste på denne klode der er glade for Krig og Bomber! Nazi'er,Commo'er og Khalifat fanatikere som dig er de mest usle menesker i denne verden! må i gå af helvede til.
er træt af sådan nogle svin, skal smovse på hele meneskeligheden! MAJORITETEN AF KLODEN.
I kan rende og Hoppe...

storm i et glas vand

Skrevet af henrik, Torsdag den 24. januar 2013, 14:27

som allerede sagt her hvis det er det værste der sker, så er der intet problem. militæret er sku efterhånden mere bange for medierne end medierne er for militæret.
The camera is mightier than the apache combat-helicopter.

det her det er skam rent til grin, det forklarer sikkert også hvorfor vi stadig er i afghanistan, soldaterne har for travlt med at være politisk korrekte til at vinde krigen. hmmm det har jeg selvfølgelig ikke beviser for.

Muslimer går også med maske..

Skrevet af Mads, Torsdag den 24. januar 2013, 14:27

Om soldaten går med skeletmaske, eller muslimer går med hovedklæde og burka .. må gå ud på et.

Der er ingen forskel, og ofte går soldater og sikkerhedsfolk med
maskering.

Den maske soldaten har på, kommer vi til at se mange af i næste måned til fastelavn.

storm i et glas vand

Skrevet af henrik, Torsdag den 24. januar 2013, 14:27

som allerede sagt her hvis det er det værste der sker, så er der intet problem. militæret er sku efterhånden mere bange for medierne end medierne er for militæret.
The camera is mightier than the apache combat-helicopter.

det her det er skam rent til grin, det forklarer sikkert også hvorfor vi stadig er i afghanistan, soldaterne har for travlt med at være politisk korrekte til at vinde krigen. hmmm det har jeg selvfølgelig ikke beviser for.

!!

Skrevet af Allan, Torsdag den 24. januar 2013, 07:55

Han er sku da mega bad ass!

slap dog af!!!

Skrevet af Jens Christian Møller, Torsdag den 24. januar 2013, 07:29

Hvis det er værste der kommer til at ske så må man sige turen til Mali har været en kæmpe succes... Folk går simpelthen i for små sko og overfortolker alt..

franske soldater afleverede bosniske flygtning til serberne

Skrevet af ratatosk, Onsdag den 23. januar 2013, 23:29

Under den bosniske borgerkrig afleverede franske un soldater flygtninge til serberne, efter de havde taget 1ooo K.mark for at køre dem i sikkerhed, så franske soldater har altid været bastards.Og russerne gik på muslimjagt sammen med serberne mens de drak sig stive i sliva.intet nyt under solen krig stinker og sådan er d.

!

Skrevet af Michael Pedersen, Onsdag den 23. januar 2013, 22:12

En officer bør sige til ham at han skal finde en enden maske, og så er det i orden.

Lad dem dog

Skrevet af Jakob, Onsdag den 23. januar 2013, 21:59

Prøv i at stå ved siden af en helikopter der letter... og så i Afrika, hvor der formentlig er meget støv og sand i luften. Jeg havde også brugt tørklæde og skibriller. Motivet på tørklædet er irrelevant, men soldater vil jo gerne virke lidt "bad ass".
Lad dem dog.

JA!

Skrevet af Henrik, Onsdag den 23. januar 2013, 20:31

Ja, det er i orden. Hvis den franske soldat på denne måde, kan få sneget lidt positivitet/grin ind i en ubehagelig konflikt, så fred være med det.

Derudover tvivler jeg så sandelig også på at indbyggerne i Mali og terroristerne har spillet Call of Duty...

JA!

Skrevet af Henrik, Onsdag den 23. januar 2013, 20:31

Ja, det er i orden. Hvis den franske soldat på denne måde, kan få sneget lidt positivitet/grin ind i en ubehagelig konflikt, så fred være med det.

Derudover tvivler jeg så sandelig også på at indbyggerne i Mali og terroristerne har spillet Call of Duty...

LOL

Skrevet af Lol, Onsdag den 23. januar 2013, 20:03

Jeg synes nu mere det er til grin for franskmændene at tage der ned i et hele taget!..

overlad det til al-Queda

Skrevet af Henrik, Onsdag den 23. januar 2013, 20:33

Før du udtaler dig, skal du sætte dig ind i situationen. Det er muslimske terrorister de franskestyrker er nede for at bekæmpe, og kan forhåbentligt regne med din støtte.

Hvad mon det næste bliver??

Skrevet af Rasmus Lund, Onsdag den 23. januar 2013, 19:48

Ja det ikke godt at vide..
Når man tænker tilbage, på at for et par år siden, var der jo den der pænt store ballade i frankring, omkring skolerne skulle fjerne div kors og andre religiøse symboler fra klasselokaler og sådan..

Jeg er ikke racist eller noget selv, overhovedet..
Men ja, i enhver krig både før nu og i al fremtid, vil der blive brugt div metoder til at intimidere sine modstandere og fratage ham viljen til kamp.
Om det er ved at komme anstigende i formationer af store tunge kampvogne (I have more guns than you, so just give it up m'kay?) eller om det som her, med en maske der tilfældigvis ligner undersiden af et kranie..
(Glem ikke, bl.a Eicke's SS-Totenkopf verband/KZ bevogtning brugte dødningehovedet netop for at intimidere deres "bytte".

Krig er både grum dumt og grusomt som en i h..... Og hvis man i Frankrig virkelig mener det sådan et kæmpe problem.. Så bør man virkelig ikke gå i krig i mine øjne, for så har man da først et problem (hvis man har fjernet sig SÅ meget fra sin menneskelige side at man betrakter krig som noget "buissness like" og ikke noget der skal gøres det mindste "sjovt" ved..

Straffe den soldat? Jeg siger nu mere, giv ham da Cruix de la Guerre istedet, i det mindste har han fået flere menneskers øjne op for hvor åndsvagt krig og had faktisk er.

burde være en del af uniformen!

Skrevet af svend, Onsdag den 23. januar 2013, 15:12

så der ikke er nogle pladder politikker der glemmer af krig er grusomt og mennesker rent faktisk dør pga. krig.

der er åbenbart for mange i frankrig der spiller skydespil.

Krig

Skrevet af Wolfgang, Onsdag den 23. januar 2013, 14:57

Krig er grimt. Man kan faktisk dø af det!
Som i alle andre krige handler det også om at skræmme sin modstander. Tidligere brugt man krigsmaling osv. Intet nyt i det.
Hvis jeg var modstander ville jeg blive en smule intimideret af at se min modstander i en sådan maske. Mission opnået.
Og gå så ud og dræb alle de forbandede al-Qaeda idioter så vi kan få ro i verden!

Intet problem

Skrevet af Peter Holm, Onsdag den 23. januar 2013, 14:42

At kritisere at en soldat har en fastelavnsmaske på - men ikke kritisere han er svært bevæbnet - er latterligt.
Han har våben nok til at udslette en mindre malinesisk landsby, men der fokuseres på at han har en hijab på hovedet. Absurd.

Hvad er problemet?

Skrevet af Lars Nielsen, Onsdag den 23. januar 2013, 14:41

Af hensyn til den militære dresscode er det ikke i orden, da disciplin og ordentlighed er et must for indsatte soldater, men at det krænker nogen radikaliserede muslimer, det har jeg ingen problemer med.

Dresscode?

Skrevet af Gunteer Conradsen, Onsdag den 23. januar 2013, 15:52

Nu er det sådan, at når man gør tjeneste i Afrika som denne legionær gør lige nu, da er det tilladt både med "skibriller" - som i dette tilfælde er støvbriller og et tørklæde om hovedet. I uniformsregelementet ståe der blot "tørklæde" er tilladt, der står intet om at der ikke må være et kranie eller lignende på tørklædet.

Fsva. inslamisterne dernede, tja lad dem dog blive så bange at de som noget af det sidste de gør er, at lægge en ordentlig dej i bukserne.

Ser ikke problemet

Skrevet af claus jensen, Onsdag den 23. januar 2013, 14:27

Det havde sikkert provokeret muslimerne hvis det havde været et grisehoved. De, muslimerne, fortjener ingen hensyn i Mali

Aaargh

Skrevet af Søren, Onsdag den 23. januar 2013, 14:17

Slap lige lidt af... Der er jo ikke sket noget kriminelt og soldater har da lov til at se seje ud.