Fejlpakket cornflakes og müslibarer med overskredet salgsdato. Det er ikke gået udlandets næse forbi, at Danmarks første butik med billig overskudsmad har slået dørene op.

Det danske WeFood-projekt som Folkekirkens Nødhjælp står bag møder stor opbakning fra udenlandske medier. De omtaler i stor stil Amagerbrogades nye supermarked, der sætter overskudsmad på hylderne.

I Storbritannien er medierne vilde med den danske bæredygtige butik og klar til at kopiere konceptet.

»Vi elsker ideen, lad os få ét i Storbritannien, tak,« skriver britiske Metro.

Udover Metro har mange andre store udenlandske medier også fået øjenene op for WeFood, der sælger de grimme grøntsager, supermarkedskunder ikke fylder i kurvene. Blandt andre Huffington Post, Independent og The Star.

»Madspild har mødt sin mest innovative modstander. Et nyt supermarked i Danmark, hvor grøntsager er billige og for grimme til at blive solgt andre steder,« skriver The Star.

På åbningsdagen stod kunder i kø for at få fat i WeFoods varer, der sælges op til 50 procent billigere end normal supermarkedspris. Fortsætter succesen vil Folkekirkens Nødhjælp åbne flere butikker i resten af landet.