Ifølge et nyt tysk lovforslag skal danskere og andre udenlandske bilister fremover købe en elektronisk vignette for at køre på tyske motorveje. Se prisen her.

BERLIN: Danskere og andre udenlandske bilister, der vil køre på den udstrakte tyske Autobahn, skal fremover betale mindst 10 euro for det.

Det fremgår af et lovforslag, som den tyske trafikminister Alexander Dobrindt fra CSU torsdag ifølge tyske aviser rundsendte til sine ministerkolleger. Heri fremgår det, at det fremover skal koste op til 130 euro for en årsvignette, hvilket svarer til knap 1000 kr. En ti-dagesvignette vil kunne købes for 10 euro og 20 dage for 22 euro, skriver Süddeutsche Zeitung.

Lovforslaget er den foreløbige kulmination på 40 års debat i Tyskland om vejafgifter og måneders skænderier internt i regeringen.

Undervejs har Alexander Dobrindt presset af sine partifæller måtte fritage udenlandske bilister fra at betale for at køre på landeveje og andre veje i Tyskland, fordi mange frygtede, at det ville gå ud over Tysklands grænseregioner, hvor nabolandenes borgere i dag handler, arbejder og spiser i Tyskland uden at skulle betale for at køre.

Samtidig har Dobrindt skullet finde en model, der reelt friholder alle tyske bilister fra at betale. CSU har i årevis krævet, at udlændinge skal betale for at køre på tyske veje, men regeringsmakkerne SPD og CDU krævede i regeringsgrundlaget, at ingen tyske bilister måtte blive ramt.

Da EU-retten ikke tillader lande at forskelsbehandle egne borgere og EU-borgere på vejene, har Dobrindt måttet tænke kreativt. Hans plan er, at tyske bilejere fremover skal betale for at køre på motorveje og nationale veje, men have rabat på bilens vægtafgift, der svarer til den betalte vejafgift.

EU-Kommissionen har tidligere udtrykt betænkelighed, men den ansvarlige kommissær, Siim Kallas, er citeret for at sige, at Dorbindts planer »går i den rigtige retning«.

Regeringsmakkeren SPD ser dog ifølge partiets Sören Bartol stadig »åbne spørgsmål« og afventer EU-Kommissionens afgørelse. Kompensationen for tyske bilister er afgørende, siger han til Reuters.

Med en friholdelse af tyske bilister falder indtægten fra vejafgiften naturligvis ganske dramatisk, og Alexander Dobrindt regner derfor kun med en årlig indtægt på omkring 500 millioner euro, hvilket svarer til 3,75 milliarder kroner, der efter planen skal investeres i vejene. Investeringsbehovet skal dog måles i et tocifret milliardbeløb.

Oppositionspartiet De Grønne kritiserer planen som meget bureaukrati til meget lidt nytte.

For at nedbringe udgifterne til det nye system vil Alexander Dobrindt sælge vignetterne elektronisk i stedet for fysiske vignetter, der ifølge den oprindelige plan skulle klæbes i vinduet. Fremover skal bilister kunne købe en elektronisk vignette over internettet eller på terminaler, der skal opstilles på tankstationer tæt på grænsen.

Kontrolstationer på udvalgte vejstrækninger skal så affotografere nummerplader og kontrollere, at afgiften er betalt. I modsat fald er det planen, at der skal falde bøder på op til 260 euro plus udgiften til en årsvignette, fremgår det af lovforslaget.