Det forsvundne MH370-fly er det største mysterium i luftfartens historie. Kort efter klokken et om natten den 8. marts for to år siden, blev de sidste ord sagt fra cockpittet på flyet. »Good night Malaysian three seven zero.« Mindre end en time senere var al kontakt til flyet tabt.

I dag - to år senere - ved man endnu ikke, hvad der helt præcist gik galt.

En hær af skibe og overvågningsfly har afsøgt et kæmpe havområde på 120.000 kvadratkilometer i forsøget på at finde MH370, men sporene har været få. Næsten ikke-eksisterende.

Herunder kan du se, hvad man indtil videre ved om flyets og de 239 menneskers skæbne.

FILE FRANCE REUNION TRANSPORT AIRCRAFT MH370

DET SKETE DER PÅ DAGEN

Klokken 00.41 om natten den 8. marts 2014 lettede MH370 fra Malaysia Airlines fra Kuala Lumpur International Airport med kurs mod Beijing.

Om bord var 227 passagere og 12 ansatte.

Mindre end en time efter, flyet var lettet, mistede flykontrollen al kontakt til flyet. Ingen nødsignaler eller -beskeder blev sendt. Flyet forsvandt.

Artiklen fortsætter under billedet.

I to år har man ledt efter spor fra MH370.
I to år har man ledt efter spor fra MH370. Foto: ATHIT PERAWONGMETHA

Klokken 01.19 hørte man den sidste besked fra flyet, da enten piloten eller andenpiloten sagde: »Good night Malaysian three seven zero.« Få minutter senere lukkede flyets transponder, der blandt andet sender og modtager oplysninger om et flys kurs og højde, ned.

Omkring en time efter - klokken 02.15 - blev flyet observeret på en thailandsk militærradar syd for øen Phuket. Derefter vendte flyet mod vest, så nord over Andamanhavet.

Klokken 02.28 opdagede en satellit over Det Indiske Ocean det først af i alt syv 'pings' fra flyet, som automatisk bliver udsendt. Det sidste 'ping' blev sendt ud klokken 08.11. Ud fra beregninger baseret på dem og flyets hastighed, mener efterforskerne, at flyet fortsatte med at flyve i omkring syv eller otte timer, efter al kommunikation til flyet var gået tabt.

MH370

Ud fra oplysningerne fandt man ud af, at flyet kunne befinde sig et sted mellem Indonesien og den sydlige del af Det Indiske Ocean.

Siden har australske, malaysiske og kinesiske myndigheder ledt efter flyet. Man har arbejdet ud fra en teori om, at flyet kan være løbet tør for brændstof og derefter være styrtet ned i det Sydindiske Ocean uden for Australiens vestlige kyst, mens flyet var på auto-pilot.

HVOR LEDER MAN?

En hær af skibe og overvågningsfly har efterfølgende afsøgt et kæmpe havområde på 120.000 kvadratkilometer i forsøget på at finde MH370. Særligt ud for Australiens vestlige kyst har man ledt.

Men eftersøgningen har været svær, da Det Indiske Ocean har stærke strømme, der skifter retning og hastighed fra dag til dag, hvilket gør det svært at spore eventuelle vragdele fra der, hvor flyet menes at kunne være styrtet ned i vandet.

Eftersøgningen bliver efter alt at dømme indstillet i juli i år, hvis man ikke til den tid har fundet flere vragrester fra flyet.

Artiklen forsætter under billedet.

Australske Martin Dolan, der står i spidsen for eftersøgningen af MH370, er dog optimistisk i forhold til at finde flyet.

»Det er meget sandsynligt, at flyet vil blive fundet inden for de næste fire måneder. Vi har dækket næsten tre fjerdedele af søgeområdet, og da vi endnu ikke har fundet flyet i disse områder, øger det sandsynligheden for, at det vil befinde sig i de områder, vi ikke har kigget på endnu«, har han for nylig udtalt til The Guardian.

AUSTRALIA-MALAYSIA-CHINA-AVIATION-MH370-ACCIDENT-FILES

Det bliver dog ikke en nem opgave at undersøge det sidste område. Det ligger seks dages sejlads fra den nærmeste kyst, og nogle steder er havdybden helt ned til 6 kilometer.

Australien, Malaysia og Kina menes til sammen at have brugt omkring 148 millioner dollars på efterforskningen indtil videre.

HVAD ER DER FUNDET?

Blot en enkelt vragdel, der med sikkerhed stammer fra det forsvundne fly, er blevet fundet i løbet af de to år.

Vragdelen blev fundet på den franske ø Réunion øst for Madagaskar i Det Indiske Ocean i juli sidste år. Det viste sig at være en vingedel, en såkaldt flaperon.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den 29. juli sidste år, fandt man den første - og indtil videre eneste officielle - vragrest fra MH370 på øen Reunion.
Den 29. juli sidste år, fandt man den første - og indtil videre eneste officielle - vragrest fra MH370 på øen Reunion. Foto: RAYMOND WAE TION

Den 27. februar gjorde en amerikansk advokat også et muligt fund i sagen, da han på en sandbanke ud for Mozambique stødte på et objekt på 130 centimeter gange 55 centimeter.

Genstanden er nu sendt til videre undersøgelser i Canberra i Australien, og ifølge de malaysiske myndigheder er der stor sandsynlighed for, at vragdelen kan være fra en Boeing 777. Samme flytype som MH370.

INDONESIA-SINGAPORE-AVIATION-ACCIDENT-AIRASIA

Mozambique ligger godt 2.000 kilometer fra Réunion, men i det samme hjørne af Det Indiske Ocean som den franske ø.

Ifølge australske Martin Dolan, der står i spidsen for eftersøgningen af MH370, giver det god mening, hvis flere stykker vraggods fra det forsvundne fly nu begynder at dukke op i dette område, da målinger af blandt andet havstrøm har vist, at flyets vragdele kan være drevet gennem havet i sydvestlig retning - for til sidst at ende et sted ud for Réunion.

HVEM VAR OM BORD PÅ FLYET?

I alt var 239 mennesker om bord på MH370, da det forsvandt.

12 af dem var besætningsmedlemmer. Blandt dem var piloten Zaharie Ahmed Shah på 53 år og andenpiloten Fariq Abdul Hamid på 27.

227 af dem var passagere. Af dem var der 153 passagere fra Kina og 38 fra Malaysia. Derudover var passagerene fra USA, Canada, Iran, Indonesien, Australien, Indien, Frankrig, New Zealand, Ukraine, Rusland, Hong Kong, Taiwan og Holland.

Artiklen fortsætter under billedet.

28-årige Grace Subathirai Nathans mor, Anne, var om bord på MH370, da flyet forsvandt.
28-årige Grace Subathirai Nathans mor, Anne, var om bord på MH370, da flyet forsvandt. Foto: FAZRY ISMAIL

Ifølge Malaysia Airlines havde fire andre booket en plads på flyet - men de var aldrig mødt op.

Senere fandt man angiveligt ud af, at to iranske mænd var kommet om bord på flyet ved hjælp af falske pas. De to mænd menes dog ikke at have nogen forbindelser til terrorgrupper, og myndighederne mener, at de to mænd blot havde forsøgt at komme til Europa gennem Beijing.

SIPA/00679300/000008

HVAD SÅ NU?

Jagten på MH370 nærmer sig sin afslutning. Hvis der ikke findes flere vragrester fra flyet, bliver eftersøgningen efter alt at dømme indstillet i juli i år.

Pårørende til de mange mennesker, der var om bord på flyet, har bedt myndighederne om at fortsætte eftersøgningen alligevel, selv hvis der ikke findes flere vragdele før juli.

I dag - to år efter forsvindingen - er også den sidste dag, familierne har til at søge om kompensation for tabet af deres kære hos flyselskabet.

Mange har dog valgt ikke at gøre det, da det samtidig vil betyde, at de indrømmer, at deres familiemedlemmer om bord på flyet er døde.

Mange pårørende håber, at myndighederne vil fortsætte eftersøgningen, selvom der ikke dukker flere vragstykker op før sommer.
Mange pårørende håber, at myndighederne vil fortsætte eftersøgningen, selvom der ikke dukker flere vragstykker op før sommer. Foto: KIM KYUNG-HOON

Kilder: BBC, Huffington Post, International Business Times og CNN.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook