Tidligere PET-agent: Jeg hjalp med at finde topterrorist

En tidligere agent for PET hævder, at han var med til at spore en al-Qaeda-leder, som amerikanerne siden dræbte. Det er dybt problematisk, påpeger eksperter.

Sidste år medvirkede PET til at jagte en af verdens mest eftersøgte al-Qaeda terrorister, terrorlederen Anwar al-Awlaki, som den 30. september 2011 blev dræbt under et amerikansk droneangreb.

Det siger den tidligere PET-agent Morten Storm til Jyllands-Posten.

PET og CIA havde i samarbejde placeret ham så tæt på Anwar al-Awlaki i Yemen, som det var muligt.

- Jeg kunne hjælpe CIA og PET til at spore Anwar, så amerikanerne kunne sende en drone efter ham. Det var hele planen, som var lavet af CIA og PET, forklarer Morten Storm.

Han fik sidste år kontakt til al-Qaeda-lederen via sendebude, som bragte beskeder frem og tilbage via USB-stik. Det medvirkede til at spore Anwar al-Awlaki, som siden blev dræbt på baggrund af en ordre fra den amerikanske præsident, Barack Obama.

Jyllands-Posten skriver, at avisen er i besiddelse af en lydoptagelse, hvor en CIA-agent omtaler den fælles mission mellem PET og CIA. Af lydoptagelsen fremgår det også, at Obama ved, hvem Morten Storm er.

LÆS OGSÅ: Pia K hilser terrordrab velkomment

CIA-agenten siger dog samtidig, at det ikke var den fælles mission mellem de to efterretningstjenester, som førte til drabet på al-Qaeda-lederen.

Sagen rejser alvorlige spørgsmål om PETs skjulte aktiviteter i krigen mod terror og manglen på demokratisk kontrol med efterretningstjenesten, siger Gorm Toftegaard Nielsen, som er professor i strafferet på Aarhus Universitet.

- Hvis det er sandt, at PET har hyret en agent og arbejder sammen med ham for at dræbe al-Awlaki, foreligger der efter dansk ret helt klart et forsøg på medvirken til drab, forklarer han.

Også professor i forfatningsret ved Københavns Universitet, Jens Elo Rytter, er bekymret.

- Ingen dansk myndighed har beføjelse til at planlægge eller deltage i overlagte drab, medmindre der foreligger en krig eller anden væbnet konflikt. Adgangen til at dræbe under væbnet konflikt reguleres af folkerettens regler, siger han.

Eksperter uenige om PETs terror- aktiviteter

Andre jurister påpeger dog, at PET-aktionen ikke strider mod reglerne, da der er tale om en væbnet konflikt.

PET-chef Jakob Scharfs eneste kommentar til sagen er, at den danske efterretningstjeneste ikke har bidraget til den militære operation, der dræbte Anwar al-Awlaki.

Han ønsker ikke at kommentere, om PET bidrog til at finde den eftersøgte terrorist, sådan som Morten Storm hævder.-

Afstemning

Hvad mener du?

Deltag i debatten under artiklen
 

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Hvorfor

Skrevet af Brian, Søndag den 14. oktober 2012, 02:01

Lad være og komme ned på sådan et lavet et plan, eller er det så lavt enda?

Islam

Skrevet af Muhammed, Lørdag den 13. oktober 2012, 21:55

Ja.

Skrevet af Joergen L, Torsdag den 11. oktober 2012, 18:36

Ja for fanden, og der er flere tusinder andre der også skal slås ihjel.

Ikke og forg-lemme

Skrevet af Brian, Torsdag den 11. oktober 2012, 03:30

Her skal vi også huske vores egen historie må jeg her nævne da "vi" i den kerstne del af verden ikke her at forglemme katolikerne mente at de/vi skulle underlægge sig under vores overbevisning og hvor mange der der døde for "sagens skyld" hvor vores lille dannevang så senere blev prodistnadisk senere, men pavedømmet tilstadighed benytter børn sexuelt, så måske vi skulle fordåmme al religon, det har trodt alt vøret åren til næsten alle de krige der har været på vores fælles jord, indtil nu!
Så hvorlænge vil vi være trelle af vores fortid, når vi/du og jeg kan tænke på vores fælles fremtid!

Ikke og forg-lemme

Skrevet af Brian, Torsdag den 11. oktober 2012, 03:30

Her skal vi også huske vores egen historie må jeg her nævne da "vi" i den kerstne del af verden ikke her at forglemme katolikerne mente at de/vi skulle underlægge sig under vores overbevisning og hvor mange der der døde for "sagens skyld" hvor vores lille dannevang så senere blev prodistnadisk senere, men pavedømmet tilstadighed benytter børn sexuelt, så måske vi skulle fordåmme al religon, det har trodt alt vøret åren til næsten alle de krige der har været på vores fælles jord, indtil nu!
Så hvorlænge vil vi være trelle af vores fortid, når vi/du og jeg kan tænke på vores fælles fremtid!

Tankevækkende

Skrevet af Brian, Onsdag den 10. oktober 2012, 15:26

Der er jo noget af en opdagelse at danske muslimer har direkte forbindelser til verdens farligeste og mest eftersøgte terrorister, nu håber jeg politikkerne gør noget ved sagen og forbyder alle muslimer i dette land og hele europa, da det med al tydelighed er vist at der er en genvej til terroren ude i verden, lige om hjørnet af hvor du og jeg bor.

Men mon ikke de er lige glade da der er stemmer i frygten for terror!

Helt fint, meeeen

Skrevet af Knud Madsen, Onsdag den 10. oktober 2012, 11:19

Er det også sandt??
Er det sandt er det rigtig udmærket. Jo mere modstand mod muhamedanerne, jo bedre.

Agent?

Skrevet af Allan Gorm Larsen , Mandag den 8. oktober 2012, 22:01

Jeg takker min skaber for at vi her hos os har PET, jeg mener at de skal have lov til at arbejde i fred. Om Morten Storm er agent eller ej vil jeg ikke tage stilling til, men jeg mener at terrorrisme under alle former skal bekæmpes.

Nyttige idioter.

Skrevet af Søren D. Sørensen, Mandag den 8. oktober 2012, 15:37

Den tidligere agent for PET, Morten Storm, står frem i Jyllands-Posten og hævder, at han - via sin agentvirksomhed - er den direkte årsag til drabet på al-Qaeda lederen Anwar Al-Awlaki blev dræbt af et Amerikansk drone angreb. Men hvem siger historien er rigtig, der kan ligesåvel være tale om en oplysning, der til lejligheden er "sivet" via Jyllands-Posten angiveligt for at skabe uro omkring Danmark til brug for en mulig terrorhandling. Medierne er gået fuldstændig i selvsving over denne "sentation" uden at have sikkerhed for "sentationens" validitet.
På den måde kan medierne virke som "nyttige" idioter til brug for udenlandske interesser.
Søren D. Sørensen

DRONNINGEN BØR HURTIGST MULIGT

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Mandag den 8. oktober 2012, 09:26

Sætte ridderordenen på brystet af denne mand. Den eneste - der i nyere tid oprigtigt har fortjent denne orden..........

Kapitalismen er på vej mod sin ende......

Skrevet af Mohammed, Mandag den 8. oktober 2012, 08:56

Heldigvis er det meget nemt at se hykleriet i den kapitalistiske ideologi. Se Søren Pind igår i 21 nyhederne, magen til hykleri har jeg aldrig set til. Hvis nogen i denne verden er irrationelle og hadefulde og ikke lader argumentet bestemme så er det Demokratiet. Søren Pind var ude og "fordømme" ikke fordi det er forkert at slå ihjel uden rettergang eller det mindste bevis på at denne person er terrorist men fordi at nogen vil gøre det samme imod dem som han så som illegitime mål fordi både Kina, Iran og Rusland havde ligende programmer. Se hvordan vesten vender alt til egen fordel og tag patent på sandheden og så kalder de muslimerne for fundamentalister. Historien vil vise at vesten har begået forbrydelser mod menneskeheden som ingen diktator har formået ved at tilslører det som humanitær hjælp. En Ideologi der lever af at besætte udsulte, og decideret tæppebombe civile og bagefter betale sig fra det og ovenikøbet kriminaliser dem der kæmper imod en besættelse som i denne sag har den universelle ret til at kæmpe. Man kan ikke tale om Terror før man har påtalt den værste terror som er besætterens Terror, om der er individer der begår terror er en på individets bekostning og har slet ingen effekt i forhold til den terror stater og politiker hverdag begår imod uskyldige mennesker.

Vi skal begynde at forstå årsagerne bag de handlinger mennesker begår og vi skal altid tænke på "Hvorfor" handler mennesker som de gør, gør vi ikke det vil vi aldrig forstå tingenes gang og vi vil blive ved med at være hjerneløse der kun mumler hvad stats medierne er dikteret til at mene hvad vi så skal mene.....

Hvad angår storm så er storm en personlighed der har tilbøjlighed til storheds vanvid og anerkendelse, hvem vil endlig dø for demokratiet? eller for den sags skyld for danskerne eller for nogen andres skyld??? Nej Demokratiet siger man skal leve for at leve og nyde livet. Storm beviser at hans personlighed har tilbøjelighed til at skifte i forhold til humør og og nyskabelse. Sådanne personligheder vil prøve alt og som regel indikerer de på psykiske lidelser. At en person tag Islam som Storm er ikke spørgsmål om overbevisning men at det er nyt og spændende og når den følelse forsvinder der det kun er en følelse rykker man videre og når PET er overstået og ingen anerkendelse har fået så er PET ikke spændene mere og så rykker man videre til Medierne og til sidst ser man denne person ødelægge sig selv og blive selvdestruktiv.

Den dag

Skrevet af H. Kristensen, Mandag den 8. oktober 2012, 08:00

Den dag hvor terroristen stiller sig op i ruteflyet inden starten og siger "Jeg har i sinde at sprænge dette fly i luften, synes I det er ok, bliver I - ellers må I hellere forlade flyet nu" - den dag hvor terroristen stiller sig op på gaden og siger "Jeg har i sinde at udløse mit bombebælte, hvis I synes det er ok, så bliv bare, ellers forlad stedet" - osv. osv. - da vil jeg mene det er ok at tage hensyn til terroristens rettigheder.

Morten Storm er kilde, ikke agent

Skrevet af John Bøndergaard, Søndag den 7. oktober 2012, 22:25

Det er helt sædvanligt, at Morten Storm som kilde får betaling for informationer. Sådan har praksis været i over 1.000 år for informanter, uanset hvilken side de måtte støtte.
Men agent? Nej, det er han bestemt ikke. Han besidder hverken forudsætningerne,psyken eller intelligensen. Og den absolutte tavshed hele livet ud.
CIA ville aldrig lade militæret iværksætte et droneangreb uden at informationerne er bekræftede fra mindst to-tre andre fuldstændigt sikre menneskelige kilder, samt sattelitbekræftelse.
Men kan han tjene lidt penge på interviews og en bog, så er det fint for ham.
Der findes iøvrigt allerede en bog, som ligner hans historie til forveksling.
Storm har sikkert allerde erhvervet, lånt eller læst den.

Mossad set indefra

Skrevet af C. Pedersen, Mandag den 8. oktober 2012, 08:30

"Ved hjælp af bedrag : Mossad set indefra" af Victor Ostrovsk & Claire Hoy? :)

Til Anti-demOKRATI okrat

Skrevet af jens, Søndag den 7. oktober 2012, 20:48

Så skrub dog af til dit antidemokratland,sammen med alle dine ligesindede.

til antidemokratidioten

Skrevet af andersen, Mandag den 8. oktober 2012, 08:30

Helt ærligt. Islamtosser som dig burde bare skynde sig at finde andre græsgange.

Du er ikke værdig til at opholde dig blandt fornuftige mennesker, egentlig er du bare et utroligt spild af plads.

Skynd dig hjem til jordhulen, der kan du sidde og læse om din usynlige pædoven og den hjernenedbrydende historiebog du bekender dig til.

SÅ TIL HELDVED MED DIG, DIN TOSSE!!

Til Mu-slimen:

Skrevet af Pedersen, Mandag den 8. oktober 2012, 01:35

Nå, danskere plejer nu ikke hverken at spionere eller hjælpe USA mod USKYLDIGE som du skriver.
Men det er jo muslimers sædvanlige jamren,- de er ALTID "uskyldige"!!!
Mod sådanne terrorister er der heldigvis nogle, der ikke bare lader stå til, der er man bare NØDT til at handle,- fordi de er totalt skruppelløse og en stor trussel mod andre!
GODT vi har Pia og DF- virkelig nødvendigt i disse tider,- og forresten Anti-demOKRATIokrat:
Din MØRKE muslim-forbandelse kommer du ikke langt med,- den rammer KUN dig selv, -tidobbelt!!!

Til helved med Morten og PET

Skrevet af Anti-demokrat, Søndag den 7. oktober 2012, 20:13

De forbandede danske PET og al verdens efterretnings tjenester, er sku da ligeglad med mennesker, de pløkker hvem de har lyst til... de skånede heller ikke Anwars 14 årig søn som de drabte fra deres skjule sted et eller andet sted i USA!

Ingen vattede holdninger.

Skrevet af Kc, Søndag den 7. oktober 2012, 19:31

Terrorister kan ikke gøre krav på menneskerettigheder, de skal
uskadeliggøres også hvis det betyder døden.

Nul tolerence og lange rets-processer!

Som sædvanlig

Skrevet af ukendt, Søndag den 7. oktober 2012, 16:07

Som sædvanlig er politiet gode til at rose sig selv når de gør noget godt... Men de kan aldrig finde ud af at tage ansvar når de dummer sig (hvilket de efterhånden gør ret oftet)....

Agent

Skrevet af svend aage bek, Søndag den 7. oktober 2012, 14:57

Hvis det overhovedet er rigtigt at vedkomne har lavet hvad han siger, så er han ikke for klog. Han bringer både sig selv (for min skyld gerne) og Danmark i fare, ved sådan en tåbelig handling. Er det kun for at få omtale?? Udlever ham da til Al-Queada.

Enig

Skrevet af Eva, Mandag den 8. oktober 2012, 05:51

Jeg er helt enig med dig i, at han ikke kan være alt for klog og i, at han bringer sig selv og Danmark i fare med sin offentliggørelse. Jeg tivler på, at en rigtig PET agent kunne finde på det. Det håber jeg ikke.

Klaphat

Skrevet af Paul Sehstedt, Søndag den 7. oktober 2012, 14:32

Sikken en klaphat. Den slags aktiviteter står man bare ikke frem med overhovedet. Det er jo til fare for Danmark, vennerne og familien. Og nu kommer der et politisk ramaskrig: Pia K. og SF hyler allerede, men ingen fatter de vidtrækkende konsekvenser. Og Hans Jürgen B. har også givet sit besiv med: det styrker PET, at være med i internationale aktioner. Javel, kære landsmand, men klaphatten har da sørget for, at andre e-tjenester vil være meget varsomme med, at samarbejde med en tjeneste, der ikke har styr på sine agenter.

Ikke helt normal

Skrevet af Jakob Kristensen, Søndag den 7. oktober 2012, 14:16

Hvis det er sandt at Morten Storm har medvirket til likvidering af et Al Queda medlem er det helt ok. Men at vælge at stå frem på denne måde er absolut ikke iorden. Hvis PET bruger agenter bør de mentalundersøges før de bliver sendt afsted. De skal have mental styrke til holde kæft hele deres liv. Det er jo personer som har en slags kald, og ikke nogle som bagefter ønsker anerkendelse og forståelse for at de har måttet gøre ting, som deres nærmeste ikke har kunnet forstå.

PET makuleringer

Skrevet af eva just, Søndag den 7. oktober 2012, 13:34

selvfølgelig er det 100% i orden, vi sender soldater til Afghanistan og mange unge danskere mister livet, eller får deres liv ødelagt. De er blevet traumatiseret af deres oplevelser.
Jeg synes ikke det er i orden at Morten Storm offentlig gøre en sådan handling, det kan da kun være for at gøre sig interessant. PET skal have en afdeling hvor alt er under tavshedspligt og kun ministeren og folketingets formand kan få adgang til disse informationer, naturligvis med tavshedspligt. Alt andet er fuldkommen idioti. Men idag har vi en masse journalister der vil offentlig gøre alt, uanset om det er landsskadeligt for Danmarks troværdighed i resten af verden.
Føj for en egoisme.

Ja.

Skrevet af Joergen L, Søndag den 7. oktober 2012, 12:55

Ja det er 100% i orden, og der er mange flere tusinder terrorister, så bare kom i gang med at aflive nogle flere terrorister, for en død terrorist er en god terrorist.

SUK!

Skrevet af J.Hansen, Søndag den 7. oktober 2012, 12:34

Jeg har altid syntes, det er sørgeligt, når medierne eksponerer de mentalt forstyrrede. Negliger idioten!

negliger idioten

Skrevet af birgit, Søndag den 7. oktober 2012, 13:15

HELT ENIG EN GAMMEL ROKKER KAN MAN VIST IKKE SÆTTE LID TIL


Få BT i 3 mdr. for 199 kr./md. Samlet pris 597 kr. – spar 752 kr.!

FÅ ET GODT TILBUD - tilmeld dig BT SHOP og spar 50% på oplevelser, rejser og meget mere.