En teknologi fra 1800-tallet var med til at føre efterforskere på sporet af, hvor Malaysia Airlines MH370 endte sin skæbnesvangre flyvetur.

MALAYSIA: Det britiske firma Inmarsat benyttede sig af en radiobølge-teknik fra 1800-tallet til at regne sig frem til, hvor Malaysia Airlines MH370 med 239 personer ombord endte sine dage i Det Indiske Ocean.

Flyets normale kommunikationsudstyr blev af uvisse årsager slået fra, men flyet udsendte stadig automatisk hver time et såkaldt »ping«, og dem opfangede en af Inmarsats satellitter syv af, skriver AFP.

Ved at regne på tiden, det tog for signalerne at nå fra jorden til satellitten, og vinklen fra signalet, var Inmarsat i stand til at indskrænke de mulige ruter, som flyet kunne have taget. Dernæst målte forskerne videre ved hjælp af en teknik kaldet Dopplereffekten, som omhandler, hvordan en bølge skifter frekvens i forhold til et objekt i bevægelse.

Dopplereffekten, der blev fremsat som teori i 1842, er blandt andet grunden til, at lyden fra en politibils sirene ændrer sig, alt efter hvor bilen er i forhold til en selv.

flystyrt

Inmarsat brugte oplysninger fra data modtaget fra andre Boeing 777-fly, som har fløjet den samme rute, hvilket ifølge firmaet stemte overens med beregningerne fra det mistænke »ping« fra MH370.

Resultaterne blev kontrolleret af et andet satellitfirma, inden oplysninger mandag blev sendt videre til lederne af efterforskningen, der i over to uger forgæves har søgt efter passagerflyet.

flystyrt

Oplysningerne fik senere mandag Malaysias premierminister til at konkludere, at flyet endte med at styrte ned i Det Indiske Ocean sydvest for Australien, hvor en international eftersøgning efter resterne af flyet nu er sat i værk.

De svage »ping« fra flyet blev kun opfanget af en enkelt satellit, hvilket betød, at efterforskerne ikke har kunnet triangulere flyets position ved hjælp af en flere satellitter, som kan skabe en mere nøjagtig position ligesom med en GPS.