Den globale musikindustri oplever andet år med vækst takket være streamingtjenesternes fremgang.

New York. Globalt musiksalg fortsætter sin vækst. Musiksalget steg med 5,6 procent i 2016, hvilket betyder, at branchen oplever andet år med vækst.

Det oplyser Den Internationale Federation af den Fonografiske Industri, der er et internationalt musikorgan.

Særligt streamingtjenesterne er med til at trække væksten op, når man ser på musiksalget.

Indtægterne fra streamingtjenester som Spotify er steget med 60 procent fra året før, hvilket får streaming til at overhale downloads og fysisk salg med længder.

Streamingtjenesterne kompenserer dermed også for fald i digitale downloads, som man kan købe hos eksempelvis iTunes, samt pladesalget i butikkerne.

Spotify er den tjeneste med langt mest succes, men også tjenesterne Apple Music, Tidal og Deezer er en del af fremgangen for de globale streamingtjenester.

Selv om forbrugerne har kastet sig over streaming som en fortrukken måde at høre musik på, advares der dog om, at musikmarkedet fortsat er skrøbeligt.

- Husk, vi er kun to år i vores opsving efter et årti med halv nedgang, siger Stu Bergen, der er administrerende direktør for internationale og globale kommercielle services i Warner Music Group.

- Vi må være på vagt, være ressourcefulde og ambitiøse. Vi er ikke længere på en elevator, men det betyder ikke, at vi kan slappe af, siger han.

Musiksalget er ekspanderet på stort set alle markeder i 2016.

Størst var væksten i Latinamerika, der har en vækst på 12 procent ført an af et boom i Mexico.

Også det kinesiske musiksalg er skudt i vejret, selv om det kinesiske musikmarked kun udgør det 12. største i verden.

/ritzau/AFP