____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Et containerskib driver lige nu rundt i to dele på havet ud for Yemens kyst. Skibet, MOL Comfort, der var på vej fra Singapore, brækkede i to dele i hårdt vejr med 26 besætningsmedlemmer om bord. Alle 26 er blevet reddet over på et andet skib i seks meter høje bølger. Men på trods af knækket på midten, holder de to halvdele sig stadig flydende. Det skriver den indiske kystvagt på Twitter.

Et patruljeskib er sendt ud for at assistere det ubemandede skib, som nu er blevet til to. Patruljeskibet skal både holde øje med, om der falder gods af skibet og om det lækker olie. Desuden skal patruljeskibet gøre de to halvdele med i alt 4.500 containere om bord klar til at blive trukket ind til land.

Det er endnu ikke opklaret, hvordan det kun fem år gamle skib kunne knække over på midten.

Det japanske rederi Mitsui OSK Line har ifølge Maritime Danmark i dag meddelt, at man har indledt et samarbejde med Mitsubishi Heavy Industries (MHI) for at finde ud af, hvorfor containerskibet MOL Comfort brækkede i to dele i det Indiske Ocean i mandags.

”I går eftermiddag, passerede et skib vi opererer forbi i nærheden af stedet. Det rapporterede, at MOL Comfort er stabilt flydende selv under ugunstige vejrforhold. Det er ikke blevet rapporteret, at der er udbrudt brand eller at en stor mængde olie er lækket", skriver MOL.

Skibets bygherre skal fastlægge, hvordan skibet, der blev bygget i 2008, udviklede så katastrofal en revne midtskibs på skroget i, hvad der blev beskrevet som "dårligt" vejr ud for Yemen.

MOL fortæller også, at der er sørget for, at et patruljefartøj er på vej fra Jebel Ali i De Forenede Arabiske Emirater for at overvåge de to separate dele af skibet, som driver med en fart på to knob i den centrale del af Det Indiske Ocean i en øst-nordøstlig retning.

Dette fartøj forventes at være fremme i området den 23. juni og skal ud over at overvåge skibet også forberede de to dele på bugsering. To slæbebåde er også på vej ud mod MOL Comfort.