Den tyske Forbundsdag har fredag vedtaget en motorvejsafgift på op til 130 euro - 970 kroner - om året med ikrafttræden i 2016, skriver Berlingske.

Kritikere af afgiften har længe argumenteret for, at den er uretfærdig over for udlændinge og meget vel kan overtræde EU-regler på området.

Motorvejsafgiften har været diskuteret lige siden den nuværende transportminister, Alexander Dobrindt fra det bayerske CSU, bragte den på bane under valgkampen i 2013. Socialdemokraterne i SPD markerede dengang en klar modstand mod forslaget.

Efter valget og den såkaldt store koalition mellem socialdemokrater og forbundskansler Angela Merkels kristelige demokrater har afgiften ligget som en sten i skoen på regeringen. Men nu er Merkels unionspartier og SPD altså blevet enige om at godkende afgiften under forudsætning af, at den er i overensstemmelse med EUs regler, som forbyder diskrimination af udlændinge.

Problemet er, at selv om afgiften også tænkes opkrævet af tyske bilister, vil disse efterfølgende blive kompenseret via en tilsvarende reduktion af vægtafgiften.

Dobrindt argumenterede i Forbundsdagen med, at den nye motorvejsafgift vil kunne indbringe omkring 3,7 milliarder kroner om året, som vil blive investeret i infrastruktur.