Se reklamen herover og vurder selv, om der er tale om kønsdiskrimination.

BMW fik den 21-årige supermodel Gigi Hadid til at være blikfang i en ny reklame for BMW M2, men det er for drøj kost for svenskerne. En kvindegruppe har nemlig fået reklamen bandlyst for kønsdiskriminering.

Sveriges Kvinnolobby anmeldte reklamen til reklameombudsmanden, fordi Gigi Hadid efter deres mening 'bruges som blikfang for at sælge produktet' - og de fik medhold. Det skriver Expressen.

»Kvindens påklædning kombineret med den indledende kommentar 'Can you keep your eyes on Gigi?' (dansk: Kan du holde øjnene på Gigi?) er objektiviserende,« skriver Sveriges Kvinnolobby blandt andet i anmeldelsen.

De mener også, at det er irrelevant for produktet, at modellen er iført en kort kjole og går i høje hæle.

Kampagnen 'Eyes on Gigi' består af flere reklameplakater og videoer. I den nu bandlyste video ses Hadid gå over mod fem BMW M2-biler, mens en dyb mandestemme siger 'kan du holde øjnene på Gigi?' Kort efter sætter hun sig ind i den ene af bilerne, hvorefter de alle fem begynder at køre.

Ifølge BMW er både Gigi Hadid og den nye bilmodel blikfang i reklamen. Målet med kampagnen er at få seerne til at fokusere på, hvilken bil supermodellen kører i.

BMW har svaret på kvindelobbyens anmeldelse ved at anføre, at de altid har brugt kendte personer, som er oppe i tiden, i deres reklamer. De nævner sangeren James Blunt og skuespilleren Marion Cotillard som eksempler. De havde i denne omgang valgt Gigi Hadid for at nå ud til det yngre publikum. Supermodellen var ifølge BMW 'det perfekte match for kampagnen', blandt andet fordi hun har flere millioner følgere på de sociale medier.