Uden at nogen vidste det, valgte piloterne om bord på et Air Berlin-fly mandag at gennemføre en risikabel og noget anderledes landing - til stor forskrækkelse for mange af dem, der overværede det ske.

»Det er for højt! Det er for højt!« kan man høre en person udbryde i en af de videoer, der fangede den dramatiske landing, mens en anden spørger:

»Hvad laver han (piloten, red.)?«

Siden er de to piloter om bord på flyet - der havde 200 passagerer ombord, da det skete - blevet suspenderet. Det oplyste flyselskabet Air Berlin onsdag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Efterfølgende er det kommet frem, at piloterne valgte at udføre den usædvanlige landing, fordi det var det konkursramte flyselskabs sidste landing efter en langdistanceflyvning. Flyet havde været på vej fra Miami i USA til Düsseldorf til Tyskland, da det under landingen pludselig rettede op og drejede skarpt til venstre, før det landede sikkert på jorden efter en overflyvning af lufthavnen.

Selve manøvren er noget, piloterne er trænet i at kunne, hvis det skulle blive nødvendigt at afbryde en landing, men da det ikke var nødvendigt at afbryde den mandag morgen, er de tyske luftfartsmyndigheder ifølge Reuters nu i gang med at undersøge sagen.

»Når det kommer til luftfart, kommer sikkerheden altid først. Vi tager denne hændelse meget alvorligt,« siger en talsmand for Air Berlin, der gik konkurs i august, efter siden 2008 at have været plaget af røde tal på bundlinjen.

Piloterne havde angiveligt bedt om tilladelse fra kontroltårnet i lufthavnen til at gennemføre venstresvinget - hvis det skulle blive nødvendigt under landingen.

»Vi ønskede at efterlade vores aftryk (på sagen, red.), sige et værdigt og følelsesmæssigt farvel,« siger en af piloterne - der optræder anonymt - ifølge det tyske medie ZDF.

En anden pilot fra et andet flyselskab har til Reuters fortalt, at en såkaldt 'go-around', hvor landingen bliver afbrudt, så en overflyvning er nødvendig, kun bør blive gennemført, hvis der er operationelle eller sikkerhedsmæssige årsager til det.

»At vælge at gøre det, selvom man ved, det ikke er nødvendigt, tilføjer en unødvendig risiko,« siger han.

En stor del af Air Berlin er siden konkursen blevet opkøbt af Lufthansa.

Flyselskabet gennemfører sin sidste kortdistanceflyvning i slutningen af denne måned.