Den aktuelle hedebølge i Europa er ikke kun hård ved levende væsener af kød og blod. Betonpladerne på de tyske motorveje må også give efter for varmen. Fænomenet har kostet en motorcyklist livet.

Den ekstreme hede sætter sit præg overalt i Europa lige i øjeblikket. Frankrig har i flere dage døjet med temperaturer omkring de 40 grader, og i Tyskland får varmen nu vejene til at sprække i såkaldte »blow-ups«.

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt har annonceret, at myndighederne vil øge overvågningen af motorvejene; specielle overvågningskøretøjer skal undersøge, hvor risikoen for de såkaldte »blow-ups« er størst.
Den tyske transportminister Alexander Dobrindt har annonceret, at myndighederne vil øge overvågningen af motorvejene; specielle overvågningskøretøjer skal undersøge, hvor risikoen for de såkaldte »blow-ups« er størst. Foto: RENE PRIEBE
Vis mere

Det skete torsdag på A5 Motorvejen ved Heidelberg i det sydlige Tyskland. Nær et vejarbejde løftede betonen sig pludselig i én vejbane og brækkede af, fortæller en talsmand fra politiet til tyske Bild. Ingen biler blev beskadiget ved episoden.

Læs også:

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt har annonceret, at myndighederne vil øge overvågningen af motorvejene. Han lancerede samtidig en plan, der skal dæmme op for skaderne på vejene som følge af den ekstreme varme; specielle overvågningskøretøjer skal undersøge, hvor risikoen for »blow-ups« er størst.

Læs også:

Fænomenet sker kort fortalt, når høje temperaturer i gennem længere tid bager ned på motorvejens betonplader. Betonpladerne ligger klods op mod hinanden og har ikke mulighed for at give efter i varmen.

De såkaldte blow-ups sker, når høje temperaturer i gennem længere tid bager ned på motorvejens betonplader. Betonpladerne ligger klods op mod hinanden og har ikke mulighed for at give efter for varmen. Bliver trykket på betonpladerne for stort, vil de give efter og forskyde sig.
De såkaldte blow-ups sker, når høje temperaturer i gennem længere tid bager ned på motorvejens betonplader. Betonpladerne ligger klods op mod hinanden og har ikke mulighed for at give efter for varmen. Bliver trykket på betonpladerne for stort, vil de give efter og forskyde sig. Foto: RENE PRIEBE
Vis mere

Bliver trykket i betonpladerne for stort, vil de forskyde sig, og det resulterer i et »blow-up«. De tonstunge betonplader udgør efterfølgende en fare for bilister og andre køretøjer, fordi de kan fungere som en rampe, hvis man kommer kørende i høj fart.

Læs også:

De pludselige forskydninger i betonpladerne har tidligere kostet menneskeliv. I 2013 blev en motorcyklist dræbt ved en ulykke på A93 i det sydlige Bayern efter et »blow-up«.