Et af verdens største og mest mystiske uopklarede kunsttyverier fandt sted for 25 år siden. Nu er der nye spor i sagen, som kan fælde bagmændene.

En halvdårlig sort-hvid video af en mørkhåret mand i en lys jakke, der bliver lukket ind ad en hemmelig bagindgang. Det kan blive det afgørende spor, der fører til opklaringen af et af verdenshistoriens største kunsttyverier. Det håber den centrale amerikanske efterforskningsmyndighed FBI i hvert fald.

FBI har netop offentliggjort den mere end 25 år gamle video fra tiden op til det spektakulære tyveri, som involverer elementer som 13 værdifulde kunstgenstande, en dusør på fem millioner dollar og nogle af USAs værste gangstere.

Kalenderen viste den 18. marts 1990, da to vagter på Isabella Stewart Gardner museet i Boston blev overrasket af to tyve forklædt som politimænd. De to falske betjente sagde, at de var kommet for at følge op på et alarmopkald, og museets vagt lukkede dem ind, selv om det var imod museets politik. De falske betjente bildte derefter vagterne ind, at de var efterlyst, og at de skulle arresteres.

De lagde dem i håndjern og bandt deres fødder og hænder sammen med gaffa-tape. Vagterne fik også tape rundt om hovederne - dog med et par lufthuller, så de kunne trække vejret. Derefter blev vagterne låst fast til vandrør i kælderen med håndjern med en besked om, at der ikke skete dem noget, hvis de forholdt sig i ro.

Blev skåret ud af rammerne

Imens forsynede tyvene sig på barbarisk vis med værdigenstande fra museet. Værdifulde malerier blev skåret ud af billedrammer, og tyvene fik en høst, der lød på 13 værker i alt til en samlet værdi på omkring 500 mio. dollar (svarende til ca. 3,5 mia. kroner). Herunder flere yderst værdifulde Rembrandt- og Manet-malerier. Malerier, der aldrig siden med sikkerhed er blevet set af offentligheden. Samtidig var tyvene smarte nok til at tage videobåndene fra overvågningskameraerne med sig.

Vagterne blev narret

Ifølge vagterne blev de narret til at lukke politifolkene ind:

»De lignede betjente. Og jeg lukkede dem ind,« fortalte den ene af vagterne Rick Abath dengang til medierne. Nu kan samme Abath måske være nøglen til at løse mysteriet.

På den netop frigivne video ser man nemlig en vagt, der står ved museets disk. En vagt, som endnu ikke er fuldt identificeret, men som kan være Abath. Den netop offentliggjorte video, som aldrig tidligere har været vist til offentligheden, stammer fra natten før indbruddet og blev altså ikke taget af tyvene. Videoen viser en ikke identificeret mand, som ankommer til museet i bil om natten og bliver lukket ind ad en hemmelig bagindgang, som ikke var i brug. Samme bagindgang, som tyvene dagen efter benyttede. Yderligere ser det ud til, at det er museets vagt, der lukker manden ind.

Ifølge FBI passer bilen i videoen på en beskrivelse af en bil, som blev set parkeret udenfor museet i tiden for røveriet den 18. marts 1990. Men da videoen er af ringe kvalitet, har politiet svært ved helt at identificere bilen og manden. Og derfor vælger man altså at bede offentligheden om hjælp.

»Med offentlighedens hjælp kan vi måske finde frem til ny information, som kan opklare, hvor disse værdifulde kunstgenstande befinder sig,« siger USA-advokat Carmen Ortiz i en pressemeddelelse fra FBI.

Dusør på ca. 34 mio. kr.

Sagen har længe været en torn i øjet på den ellers så højt respekterede efterretningstjeneste. For trods et halvt århundredes efterforskning og en dusør på fem millioner dollar udlovet til den, der kan skaffe oplysninger om, hvor malerierne befinder sig, er politiet fortsat på bar bund.

Nogle spor peger på, at tyveriet ikke blev begået af eksperter i kunst. De værker, der blev stjålet, var på trods af deres store værdi nemlig ikke museets mest værdifulde. Havde tyvene vidst, hvad de gik efter, havde de nok valgt Gardner-museets mest værdifulde mesterstykke - Tizians ’Rape of Europe’, lyder det fra eksperter. Og samtidig ville de nok have behandlet de stjålne værker bedre og ikke have skåret billederne ud af deres rammer.

Opgav at afhøre kriminel

Der har dog gennem årene været flere ledetråde til, hvor malerierne befinder sig.

I 1997 blev en journalist fra det lokale medie Boston Herald kontaktet af den kriminelle William Youngworth, der samarbejdede med den kendte kunsttyv Myles Conor, og budt på en køretur til et varehus. Her blev han vist et glimt af det, der skulle være et af de stjålne Rembrandt-malerier. Avisen fik lov til at tage billeder af maleriet og hyrede en ekspert til at analysere fotografier af maleriet, som ifølge eksperten var autentisk. Sporet førte dog ingen vegne, da FBI intet kunne få ud af Youngworth og til sidst opgav at afhøre ham, skriver New York Daily News.

Måske udbudt til salg

I 2013 meddelte FBI, at man vidste, hvem der stod bag tyveriet. Og i 2014 frigav FBI navnene på personerne: nemlig de tre kendte gangstere Carmello Merlino, Robert Guarente og Robert Gentile. Desuden oplyste FBI, at man var sikker på, at billederne var blevet udbudt til salg i Connecticut og Philadelphia, og at tyvene var en del af en større organisation.

Samtidig skiftede FBI fokus fra at finde gerningsmændene til at finde billederne. Forældelsesfristen for forbrydelse var nemlig overskredet, så gerningsmændene ikke længere kan retsforfølges.

»En succesfuld tilbagevenden af malerierne til Gardner-museet vil være et afsluttende kapitel i et af de mest markante kunsttyverier i FBIs historie,« har FBI-agenten Richard DesLauries, der leder efterforskningen, udtalt. Og skulle de kostbare værker finde hjem, vil det også vække glæde hos det amerikanske museum. Museums-direktør Anne Hawley har i årevis appelleret om at få malerierne igen. Hun har bla. kontaktet paven i desperation. Og hun har endnu ikke opgivet håbet.

Lever med håbet

»Måske er det tåbeligt, men jeg tror simpelthen bare ikke på, at vi ikke får dem tilbage,« siger hun.

»Jeg lever med håbet,« tilføjer museumsdirektøren, der netop var tiltrådt som direktør, da tyveriet fandt sted.

Generationer senere

Ifølge museets sikkerhedsdirektør Anthgony Amore der er tidligere sikkerhedsekspert, er det normalt, at stjålne kunstværker enten findes kort efter et tyveri eller først generationer senere.

Kilder: FBI, Isabella Stewart Gardner Museum, Boston Globe og flere andre.