Det er nu over en uge siden, EgyptAir-flyet MS804 med 66 personer ombord styrtede ned på ruten mellem Paris og Kairo. Eksperter arbejder i øjeblikket på at finde flyets 'sorte boks', så der kan kastes lys over årsagen til flystyrtet.
Torsdag aften dansk tid kom det frem, at flyproducenten Airbus har opfanget et signal fra EgyptAir-flyet, skriver det statslige egyptiske nyhedsbureau Al Ahram ifølge CNN. Meldingen er et potentielt gennembrud i sagen, der fortsat står uopklaret.
For hvorfor styrtede passagerflyet i havet?
To amerikanske eksperter kommer nu med en foruroligende teori: Måske er der fundet en måde at snyde sikkerhedsundersøgelserne i lufthavne, så bomber kan smugles ombord i flyvemaskiner.
Ifølge de to eksperter kan det ske ved at camouflere bomben som en bærbar computer - en såkaldt laptop-bombe. På den måde kan terrorister smugle eksplosiver med ombord.
Teorien bliver fremsat af Robert Liscouski, som er tidligere højtstående i USAs Homeland Security, og William McGann, som ejer Implant Sciences - et selskab, der producerer udstyr til at opdage eksplosiver. De to fremlægger teorien i en fælles rapport.
Tilbage i februar sprang en laptop-bombe ombord på et fly i Somalia. Dengang sprængte bomben et hul i siden af flyveren. Helt mirakuløst resulterede bomben kun i et enkelt dødsfald, og piloten fik vendt flyveren og lavet en nødlanding. Dengang tog den somaliske terrorgruppe al-Shabab skylden for bomben.
Robert Liscouski og William McGann mener, at en bombe magen til den i Somalia meget vel kan have været skyld i EgyptAir-tragedien.
I rapportem skriver de to blandt andet, at 'bomben i det somaliske fly var en øjenåbner for sikkerhedsfolk over hele verden,' og at der 'i øjeblikket er en intern konkurrence mellem terrorister om at slå sikkerhedsfolk, -firmaer og -teknologer, som arbejder for at holde bomber væk fra flyvemaskiner'.
De to mænds teori om en såkaldt laptop-bombe går i tråd med historierne om, at brandalarmerne på MS804 gik i gang flere minutter før, flyet styrtede ned.
Franske eksperter har tidligere udtalt, at brandalarmerne kan gå i gang, selvom der ikke er brand ombord. Alamerne kan nemlig også blive udløst af kondenseret luft som følge af et pludseligt trykfald i kabinen. Et sådan trykfald kan ske, hvis flyet har været udsat for en katastrofal teknisk fejl.
En laptop-bombe, som den Robert Liscouski og William McGann mener kan stå bag tragedien, kan derfor godt have udløst brandalarmerne på EgyptAir-flyet MS804.
På baggrund af signalet fra det nedstyrtede Egypt-Air fly, der torsdag blev opfanget af flyproducenten Airbus, har et fransk flådetøj forladt Korsika med kurs mod det område af Middelhavet, hvor flyet tilsyneladende er styrtet ned.
I løbet af få dage vil efterforskerne således påbegynde en søgning på dybt vand for at finde de sorte bokse, oplyser det franske sikkerhedsorgan for luftfart (BEA) ifølge Ritzau.
Opgaven kan dog vise sig at blive vanskelig. Der er op til 3 kilometer dybt i området, hvor eftersøgningen skal finde sted.
Alle 66 personer om bord på passagerflyet blev dræbt, da det styrtede ned på vej fra Paris til Kairo.
Der er endnu ingen terrororganisation, der har taget skylden for MS804s styrt. Det er derfor uvist, om der i det hele taget er tale om, at en bombe kan være skyld i EgyptAir-tragedien.