De store giganter inden for sociale medier vil i samarbejde udvikle tekniske løsninger mod terrorindhold.

Bruxelles. Det Google-ejede YouTube, Facebook, Twitter og Microsoft vil i fællesskab forsøge at fjerne terrorrelateret indhold fra deres platforme.

I den forbindelse har virksomhederne oprettet et globalt forum under navnet Global Internet Forum to Counter Terrorism.

Det skal være fundamentet for samarbejdet mellem de sociale medier, mindre tech-virksomheder, civilsamfundet, akademikere, regeringer og overstatslige institutioner som EU og FN.

De store it-giganter vil blandt andet dele tekniske løsninger, som kan fjerne terrorist-relateret indhold. De vil desuden samarbejde med eksperter inden for terrorbekæmpelse.

It-sikkerhedsekspert Peter Kruse vurderer, at de store virksomheder har den teknologi, der skal til for at bremse eksempelvis rekrutteringen af terrorister.

- De kan ændre noget. De kan forhindre, at det bliver delt propaganda, og at der bliver rekrutteret folk til terrororganisationer. Hvis nogen kan, så er det dem, siger Peter Kruse.

Virksomhederne kommer ifølge Peter Kruse eksempelvis til at benytte særlige algoritmer, som kan genkende billeder.

- Google og Facebook er gode til at bruge avancerede algoritmer, når de målretter reklamer. Dem kan de også genbruge, når de skal opdage ekstremisme. Så jeg tror, det har en virkning, siger Peter Kruse.

Oprettelsen af det globale forum er en reaktion på presset fra flere af verdens ledere. De har ytret ønske om, at der bliver udviklet teknologi og værktøjer, som automatisk kan opdage ekstremistisk indhold.

I maj blev de syv G7-lande på et topmøde enige om at stille større krav til sociale medier om at bekæmpe terroristindhold.

Den britiske premierminister, Theresa May, sagde, at tech-selskaberne har "et ansvar" for at fjerne skadeligt indhold fra deres sider.

G7 består af USA, Canada, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien og Japan, ligesom repræsentanter fra EU deltager på møderne.

Det politiske pres på virksomhederne har også øget udsigten til ny lovgivning på EU-plan.

Tyskland har foreslået, at virksomhederne bag de sociale medier skal kunne få en bøde på op mod 50 millioner euro, hvis hadefuldt indhold ikke bliver fjernet hurtigt.

/ritzau/Reuters