På flyvningen inden Andreas Lubitz tog 149 med sig i døden, øvede Germanwings-piloten sig på at sænke flyvehøjden i fem omgange.

Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra de franske myndigheder om flystyrtet, som blev offentliggjort onsdag.

I rapporten fra den franske havarikommission BEA refereres data fra Lubitz flyvning fra Düsseldorf til Barcelona tidligere samme dag som det tragiske og desværre overlagte dødsstyrt, hvor Germanwings-flyet bragede ind i en fransk bjergside.

Læs også:

Dataen viser en usædvanlig ageren i cockpittet, hvor Lubitz skulle have startet nedstigninger i fem omgange under turen. Sænkningen af flyvehøjden skete i fem omgange og de mange nedstigninger foregik over flere minutter, før de stoppede igen og flyet kom tilbage til normal højde. I al den tid, hvor nedstigningerne blev sat i gang, var den anden pilot ikke i cockpittet.

Flyet blev instrueret fra en-route controlcenteret i Bordeaux i Frankrig til at sænke flyets højde til 35.000 fod. Det gjorde Andreas Lubitz, som på dette tidspunkt var den eneste pilot i cockpittet. Men kort efter satte han flyets autopilot til at nedstige til blot 100 fod, inden han igen satte flyet til at stige. Sådan faldt og steg flyet i fem omgange, indtil den anden pilot atter kom tilbage i cockpittet.

Den 24. marts i år blev Europa vidne til en af de største flykatastrofer på kontinentet i nyere tid, da et fly fra det tyske lavpris-flyselskab styrtede ned i de franske alper. De første spekulationer var, om det måske var terror, som forårsagede ulykken.

Men ganske hurtigt afkræftedes det, og allerede dagen efter flystyrtet meldte de franske og tyske anklagemyndigheder ud, at flyet formentligt bevidst var styrtet af andenpiloten Andreas Lubitz. På lydoptagelser fra flyets sorte boks kunne man nemlig høre, hvordan kaptajnen forlod cockpittet og lidt senere kom tilbage til en låst dør.

Læs også:

Og lige meget hvor meget kaptajnen bankede, slog og sparkede på døren for at komme ind, blev Andreas Lubitz siddende og styrede med normal vejrtrækning sig selv og 149 andre i en voldsom død i de franske alper.

Senere blev det afsløret, at Lubitz havde haft store psykiske problemer, herunder depression, som han angiveligt skulle have holdt skjult for sin arbejdsgiver. Således fandt man sygeerklæringer i pilotens lejlighed, der viste, at han ikke skulle have fløjet den dag.

I styrtet døde 72 tyskere, 35 spaniere og en række personer af andre nationaliteter, herunder den danske, 60-årige ingeniør Søren Berg.