En kendt politisk journalist har fået adgang til Trumps hemmelige valgbunker. Og han kan afsløre Trump-folkenes bundløse loyalitet til chefen, deres store fremtidsplaner - og at de ved, at slaget er tæt på tabt.

Joshua Green er en af de skarpeste politiske journalister i USA, og han har i den nye udgave af magasinet Bloomberg BusinessWeek den slags tænksomme scoop, som han er kendt for:

Green har som den eneste journalist fået adgang til Donald Trumps valgbunker, muligvis fordi Trump-folkene troede, at han ville levere et stykke kandiseret journalistik. Det var trods alt ham, som i en episk artikel i 2008 pillede Hillary Clinton i småstykker efter primær-nederlaget til Barack Obama.

Og nu ligger artiklen om det indre liv i Trumps valgmaskine her så, og den skuffer ikke.

Selve artiklen kan læses her - »Inside the Bunker, with 12 Days to Go« - men her er fem af dens nøglepunkterpunkter:

Trump-folkene ved, at de er langt bagud

Donald Trump siger selv, at han ikke tror på meningsmålinger, mens hans bunker-team bruger hver uge 100.000 dollar på vælgermålinger og har "sofistikerede modeller, som hver dag kører simulationer af valget." Og hvad siger de pågældende simulationer? De siger det samme som »Nate Silvers prognoser,« siger kampagnens datachef, Brad Parscale, og henviser til navnet på en amerikansk prognosemager. »Vores tal er de samme, men vi er bare en uge foran Silver, for hans tal stammer fra de offentlige målinger.« Som Joshua Green konstaterer i artiklen: »Med andre ord: Trumps folk ved, at Trump er ved at tabe. Stort.«

I øjeblikket viser Silvers prognose, at Clinton står til 49,5 pct. af stemmerne, Trump står til 43,5 pct., og den libertarianske Gary Johnson til 5,4 pct.

De håber på et »mirakel,« som kan vende trenden

I artiklen taler Trump-folkene utroligt meget om Brexit, og de har rekrutteret assistance fra strateger og analytikere fra Brexit-kampagnen i Storbritannien. Og de håber at kunne levere det samme »mirakel,« som det hedder. Sammen har de bygget en model, som skal »optimere vejen til sejr i svingstaterne.« Green har fået adgang til modellen, som går ud på at vinde i prioriteret rækkefølge: Florida («hvis vi ikke vinder der, så er vi stegt,« siger en af Trump-folkene); derefter Ohio, Pennsylvania, North Carolina og Georgia.

Det er, hvad de kæmper for, samtidigt med, at deres daglige simulationer viser, at det er tæt på umuligt. Clinton er ifølge Nate Silver 6,5 point foran i Pennsylvania, 3 point foran i Florida og 2,5 point foran i North Carolina.

De arbejder aktivt på »tre operationer, som skal holde valgdeltagelsen nede.«

Trump-folkene arbejder aktivt på at få Clintons vælgere til at blive hjemme. »Vi er i gang med tre store operationer for at holde valgdeltagelsen nede,« siger en af cheferne, som bruger det amerikanske udtryk »three major voter suppession operations.« Og de tre operationer er vendt mod bl.a. sorte amerikanere. Kampagnen kører en »under-radar-kampagne,« hvor de fortæller nye sorte vælgere om Clintons udtalelser i 1996 om, at visse unge sorte mænd er »super-voldforbrydere.« Kampagnen kører bl.a. tegneseriespots om, at »Hillary mener, at sorte er super-voldsforbrydere,« og de bruger, hvad datachef Brad Pascale kalder »dark spots« på Facebook, hvor den slags reklamer kun rammer de sorte vælgere, som den skal ramme. Målet er at få dem til at blive hjemme på valgdagen, og »det vil dramatisk påvirke hendes mulighed for at få de pågældende hen til valgstederne,« siger Pascale.

Trump er ved at bygge en politisk organisation for fremtiden

Det har været et af de tilbagevendende spørgsmål: Hvad skal der blive af Trump-vælgerne efter valget - og især, hvis Trump taber? Trump har nærmest kuppet det traditionelle og liberalistiske republikanske parti og skabt en nationalistisk højrebevægelse i stedet, og målinger viser, at 65 pct. af hans vælgere er med ham og kun 35 pct. vil have det gamle parti igen. Så hvad sker der med Trump-bevægelsen? Den fortsætter sandsynligvis. Green beskriver, hvordan Trumps svigersøn, Jared Kushner, har overtalt det republikanske parti til at udlevere dets register over aktivister og sponsorer, og Kushner har siden foråret opbygget, hvad der i bunkeren hedder »Project Alamo« databanken. Heri er der 13,5 mio. navne, og den, der kontrollerer navnene, kontrollerer det republikanske parti - eller kan skabe et nyt parti modelleret efter det britiske UKIP. Kampagnedirektør Steve Bannon siger det næsten ligeud i artiklen: »Trump er en mand, som bygger ting. Og han har skabt fundamentet for en politisk bevægelse, som vil føre os til sejr 8. november og som vil dominere republikansk politik bagefter.«

Bunker-mændene er grænseløst loyale over for Trump

Brad Pascale personificerer den bundloyalitet, som mændene i artiklen føler over for Trump og familien Trump. Pascale var en trist skæbne, ind til Trump besluttede for at give ham en chance og trak ham først ind i familieforetagendet som webdesigner og senere ind i valgkampen. Og som Pascale siger til Green: »Min loyalitet er først og fremmest over for familien Trump. Hvis Trump siger 'hop,' svarer jeg 'hvor højt.' Så giver jeg ham min mening om hvor, jeg skal hoppe hen, og så siger han: 'Gør det.«

Læs hele artiklen her - "Inside the Bunker, with 12 days to go."