20 meter høje bølger sender handelsskibe på lange og dyre omveje mellem Europa og USA.

Det har i den seneste tid blæst usædvanligt meget over Atlanten, og det har medført 15 til 20 meter høje bølger i området syd for Island og Grønland mellem Storbritannien og USA, skriver Politiken.

Så store bølger er for meget for de fleste skibe, som derfor må sejle uden om for at kunne nå over Atlanterhavet i sikkerhed.

- I øjeblikket raser den ene vinterstorm efter den anden, og det er ikke usædvanligt med masser af uvejr i vinterhalvåret. Men det er ikke så tit, der er bølger op til de 20 meter, som vi har set nu, siger Lone Seir Carstensen hos Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) til avisen.

DMIs Maritim Service forudsiger bølgegangen på verdenshavene og lægger ruter for rederierne.

- Vi lægger skibene på ruter, der er sikre og så hurtige som muligt, ud fra de krav der er til det enkelte skib og dets last, som vi får data om. Det betyder meget for rederierne at få en optimal rute, for det er dyrt i brændstof at sende skibene ud på en omvej, men samtidig skal sejladsen jo være sikker for last og besætning, siger Michael Christiansen, som er maritim meteorolog hos DMI.

Kulde fra nord rammer lunere luft fra syd og får store lavtryk til at udvikle sig over Nordatlanten. Derved opstår den vind, der skaber de høje bølger.

Mindre skibe sendes uden om, når bølgerne når tre meter, mens store skibe typisk kan sejle i udkanten af områder med bølger på mellem tre og seks meter.

- Bølger over 10 meter vil være katastrofale for de fleste skibe. De mindre skibe på omkring 100 meter, som der er en del af, skal helst ikke udsættes for bølger, der er meget mere end 3 meter høje.

- Det er ikke så meget skibene som deres last, der ikke kan klare bølgerne. De større tankskibe og containerskibe kan godt klare store bølger. Men på skibe med kølecontainere og på de mindre skibe ødelægges lasten, hvis de kommer ud i for hård sø, siger Michael Christiansen til Politiken.

BNB