Lettelse, træthed, men også dyb frustration præger de danske gæster i den kroatiske ferieby Podgora, som natten til søndag blev evakueret fra et hotel tæt på en voldsom skovbrand.

Da Martin Pedersen og hans kæreste Rebekka fredag ankom til den smukke strandby, havde de udsigt til en uge med afslapning, sol, strand og pool, men efter blot et døgns tid i de maleriske omgivelser udviklede tingene sig dramatisk.

En kraftig skovbrand bredte sig nemlig natten til søndag til byen og hotel Sirena, hvor 68 skandinaviske gæster var indkvarteret. Heriblandt flere danskere. Flammerne fik ikke fat i selve hotellet, men røgudviklingen gjorde det nødvendigt at flytte gæsterne.

Det danske par opdagede helt tilfældigt, at der var både kraftig røg og meterhøje flammer uden for vinduerne, da Martin Pedersens kæreste ved tre-tiden stod op for at tage sig et glas vand. Kort efter gik det op for dem, at den var helt gal.

»Vi hørte ikke brandalarmen, før vi kom ud af værelset. Der gik alt for lang tid - næsten to timer - før de begyndte at tjekke, om der stadig lå gæster i værelserne og sov,« siger han.

Foto: Martin Pedersen
Vis mere

Martin Pedersen beretter om en meget kraftig brand og flammer på 15 til 20 meter. Vandfly forsøgte at få kontrol over flammerne fra luften. Slukningsarbejdet blev besværliggjort af en kraftig vind, der fik branden til at nærme sig byen.

»Der var flammer helt op til hotellet. Palmerne lige uden for hotellet brændte, og det fløj om ørerne på os med ild - det lignede ildfluer, der fløj rundt. Det sved i øjnene, og gangene var fyldt med røg,« siger Martin Pedersen, der til dagligt arbejder for det svenske firma Mobilina, som laver biler til handicappede, og tilføjer:

»Der var godt gang i den.«

Han nåede kun at få shorts, t-shirt og klipklapper på, før han forlod hotellet.

»Alt andet ligger stadig på hotellet. Vores visakort, pas, pc'er. Alt. Vi begynder efterhånden at fryse lidt, for det er ikke særligt varmt lige nu,« siger han og tilføjer, at de gæster, der nåede at få bagagen med sig, deler deres tøj med dem, som ikke gjorde.

Foto: Martin Pedersen
Vis mere

Sammen med de over 60 andre skandinaviske gæster, der måtte forlade hotellet i al hast, sidder han nu på Hotel Medora i god afstand til resterne af branden og venter på at vende tilbage eller at blive ombooket til et andet hotel.

I skrivende stund brænder det stadig i skoven, men myndighederne skulle have den under kontrol. Vinden er vendt, og det gør det nemmere at slukke den.

Efter at det værste chok har lagt sig, begynder Martin Pedersen og de øvrige at blive lidt frustrerede over, at de ikke ved, hvor de nu skal hen. De sidder på det store hotel Medora og venter på at få at vide, om de kan vende tilbage til hotellet, eller om de skal indkvarteres andre steder.

»Det burde ikke være så svært at finde ud af, at vi ikke kan komme tilbage til det hotel igen. Det er fyldt med røg. Men vores guider venter stadig på besked om, hvor vi skal hen,« siger Martin Pedersen.

Foto: Martin Pedersen
Vis mere

Pressechef i TUI siger til BT, at han har fuld forståelse for gæsternes frustrationer, men han forsikrer, at selskabet arbejder på højtryk for at finde på en god løsning for dem.

»Om det bliver det ene eller andet hotel, kan jeg ikke sige, men uanset hvad så vil vi selvfølgelig kun indkvartere gæster, hvor det er et hundrede procent sikkert. Det er klart, at det her er en ekstraordinær situation, hvor vi skal finde nogle ekstra hotelværelser så hurtigt som muligt, og det gør vi, men man må væbne sig med lidt tålmodighed.«

»Vi gør vores bedste for at finde en løsning, der lever op til den standard, de havde før,« siger Nikolai Johnsen.

Om evakueringen foregik hurtig nok, og hvorvidt brandalarmerne virkede, som de skulle, kan han ikke udtale sig om på nuværende tidspunkt.

»Jeg ved ikke præcist, hvordan evakueringen har fundet sted. Det er op til hotellet og dets sikkerhedsforanstaltninger. Skulle der være det mindste i forhold til sikkerheden, opfordrer vi den pågældende gæst til at kontakte vores guider dernede og fortæller om oplevelserne. Hvis der er noget, der skal strammes op på, tager vi gerne en snak med hotellet efterfølgende,« siger Nikolai Johnsen.

»Det er vigtigt, at vi får input fra gæsterne i de her situationer. Er der noget, så lytter vi selvfølgelig til det.«